Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
52 Fotogalerie

TEST BMW X5 xDrive40d – 6+2 bez koupelny

Nejsilnější dieselovou motorizací není u řady X5 osmiválec, ale ze sedmičkové řady převzatý šestiválec se dvěma turbodmychadly. Bude to rozmazleným fandům značky stačit?

Jezdit v BMW X5 je v české kotlině témeř diagnóza a především příznivci ostatních značek (ale i jiných modelů BMW) jsou s to definovat řidiče mnoha přívlastky s různou měrou lichotivosti. Buď jak buď, vůz je určitě jedním z nejsportovnějších SUV na trhu a i díky mnoha extrémním motorizacím má pověst občasného popírače fyzikálních zákonů.

Námi testované provedení je zástupcem čerstvého faceliftu druhé generace, přičemž pod kapotou ukrývá nejsilnější naftový motor v nabídce. Vnější vylepšení odhalí oko i méně cvičeného fanouška: přední mlhovky se posunuly více ke středu vozu, změny tvaru se dotkly světlometů, ledvinek i nárazníků. Kdo chce více změn, může napsat do Mnichova – nám zatím připadá, že dokud zájem o ikonu trvá, není třeba hledat nové svaté.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Interiér je, opět tradičně, směsí prostoru s nijak okatým komfortem. Esencí pohodlí jsou příplatková kožená sedadla s všestranně elektrickým nastavením a opravdu dobrým držením těla v zatáčkách. Neméně chvály zasluhuje volant – jde sice opět o příplatkovou položku, ale M verze s příjemně silným věncem má potenciál udělat z řízení dvouapůltunového monstra radost i pro nesportovce. Kombinace jednoúčelových tlačítek a rozhraní iDrive se naštěstí opět vrátila k rozumnému kompromisu a návod k obsluze vozu je tak konečně o několik stránek kratší než Vojna a mír.

Abychom nezapomněli: překoná-li posádka opravdu silné prahy s plastovými nástavci, s překvapením zjistí, že vyšplhala do jednoho z mála skutečně pětimístných vozů. Zadní dělená sedadla vypadají poněkud ploše, poskytují však přijatelný komfort třem osobám i bez anorexie – ten prostřední bude ovšem postrádat (v tomto konkrétním provedení) opěrku hlavy. Jeskyni na zavazadla s kapacitou 620 litrů zpřístupňuje opět tradiční podélně dělené víko, využití zpříjemňují podélné lišty s masivními úchyty sítě, či jiných zajišťovacích prvků.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Jsme tu ale hlavně kvůli jízdě a pro tu poskytuje obsah kapoty papírově skvělé podmínky. Maximální výkon 225 kW, točivý moment 600 Nm a spotřeba 7,5 l/100 km zní jako pohádka z Mnichova a kapradí, jako u každého skvělého příběhu jsou minimálně dvě třetiny čistá pravda. Vpravdě fanfarónské zrychlení umožňuje především dvojice nestejně výkonných turbodmychadel – jejich připojování je navíc příjemně vyvážené, takže síla motoru se nikdy neprojeví kopancem do zad. Mohutný zátah cítí řidič pod plynem především mezi 1500-3000 otáčkami, rezervy pro jakýkoli manévr je dost v každé rychlosti.

Systém pohonu všech kol xDrive pomáhá držet tu kinetickou hračku na silnici spolehlivě, osm stupňů automatické převodovky je ale podle našeho názoru poněkud nadbytečných. Pružnost motoru by určitě umožnila téměř nerozeznatelně podobné dynamické reakce, ale počet stupňů se v konkurenčním zápolení tak hezky vyjímá…

K řidiči překvapivě sdílné řízení je v konkurenční tlačenici příjemnou výjimkou, minimální náklony karoserie jsme s 19“ pneumatikami a (opět) příplatkovým systémem Adaptive Drive s nastavitelnými tlumiči a stabilizátory trochu čekali. Fyziku ošálit nelze, ale jako u ostatních kříženců SUV s tahači platí, že vůz projede v podstatě vše, co řidiči dovolí nezmenšený pud sebezáchovy.

Zastáncům nafty v kamnech doporučujeme zbystřit: ono palivo ve spojení s bavorskými motoráři vyrábí zvuk, který se v mírných rychlostech blíží nule a při šlapání vozu na krk je ochoten i zpívat melodii téměř zážehovou… Milé.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Koho zajímá míra reality deklarované spotřeby, měl by vyjet na dálnici: Při zdejším rychlostním limitu a osmém stupni motor vrní při 1800 otáčkách a spotřeba se ustaluje okolo devítilitrové hodnoty. Týdenní test s 800 najetými kilometry jsme završili s průměrem 9,6 l /100 km, což se zohledněním poněkud sloní hmotnosti není úplně zlé.

Specifickým druhem výhrad je u luxusních vozů cena, respektive poměr základní a příplatkové výbavy. U BMW je hypertrofované sebevědomí tvůrců ceníku jaksi součástí image značky, takže potenciálním zákazníkům vzkazujeme jediné: inzerátový výkřik „cena od…“ rovnou přeskočte. Ostatně, i u tohoto testu se na základní cenu nedívejte – seznam příplatkové výbavy vám potvrdí, že to nemá smysl.

První cena vozu1.485.900,-Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.602.900,-Kč (BMW X5 xDrive 40d, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu1.602.900,-Kč (BMW X5 xDrive 40d 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.148.224,-Kč (BMW X5 xDrive 40d, 225 kW)

Plusy

  • Výkonný a kultivovaný motor
  • Komunikativní řízení
  • Velmi dobrá jízdní dynamika
  • Přiměřený vnitřní prostor
  • Špičková sedadla

Minusy

  • Malý rozsah základní výbavy, příplatky i za samozřejmosti
  • Obtížné nastupování přes silné prahy
  • Vyšší hmotnost a obtížnější manévrovatelnost
  • Nepoužitelnost mimo zpevněný povrch