Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
45 Fotogalerie

TEST BMW X5 xDrive30d – Zase o kus dál

Po patnácti letech přijíždí další vydání téměř legendárního BMW X5. Jak se chová s oblíbeným 190kilowattovým turbodieselem?

BMW svět už před patnácti lety naučilo, že stačí, aby auto jako terénní vůz jenom vypadalo – pokud má pohon všech kol a prostorný luxusní interiér. Koncepce, kterou v Mnichově označují SAV, se velkoryse vzdává redukční převodovky, závěrů diferenciálů nebo velké světlé výšky. Místo toho patří jasná preference jízdním vlastnostem na silnici a pohon všech kol slouží zejména ke zlepšení trakce na mokré nebo zasněžené vozovce. Tento přístup si svoji cílovou skupinu našel, téměř 1,5 milionu vyrobených exemplářů během dvou generací mluví za vše…

Třetí generace X5 se proto nepouští do zásadních změn. Například zachovává rozměry předchůdce: rozvor je na milimetr shodný, karoserie je o 29 mm delší, o 14 nižší a jenom o 5 širší. Design se změnil pouze evolučně, nový model ale vypadá podstatně robustněji. Mohou za to obří ledvinky tvořící masku chladiče, extrémní velikost předních světlometů s kompletně diodovou technikou a mohutnější blatníky. Nová X5 se zkrátka snaží tvářit jako pán silnice a jde jí to na výsost dobře.

Na interiéru posledního modelu se už začal zub času nemilosrdně projevovat, a tak nepřekvapí, že si Mnichovští právě zde dali záležet na dosažení co největšího pokroku. Některé prvky jsou naprostou novinkou, například tvar páček pod volantem, výrazné ambientní osvětlení palubní desky a dveřních výplní, přesunutí tlačítka centrálního zamykání z palubní desky k vnitřní klice nebo nový tvar dálkového ovladače. Architektura je ovšem do nejmenších detailů věrná předchůdci, a to včetně umístění startovacího tlačítka, zdvojených výdechů klimatizace nebo řešení středové loketní opěrky.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Již od začátku je na výběr několik různých provedení interiéru – od základního s látkovým potahem, přes běžné kožené čalounění sedadel (+48.775 Kč), kůži Dakota (+55.450 Kč), BMW Individual Merino (+93.700 Kč) až po dva exkluzivní pakety. Testovaný vůz má moderně laděný Design Pure Excellence za 125.800 Kč – sedadla jsou čalouněna jemnou světlou kůží Nappa Ivory, palubní deska je potažena šedou kůží, kožené čalounění mají také výplně dveří a celek doplňuje tmavé dubové dřevo. Esteticky vydařená konfigurace má jedinou vadu na kráse: vkládané koberce i čalounění zavazadlového prostoru mají nepraktickou světlou barvu… Alternativu tvoří paket Design Pure Experience s hnědými sedadly, tmavými koberci a matným dřevem.

Atmosféra v kabině je opravdu luxusní, zvlášť když se přidá černé čalounění stropu a všestranně elektricky nastavitelná sedadla s možností prodloužení sedáku a „lámacím“ opěradlem. X5 posádku navíc hýčká opulentním vnitřním prostorem (v úrovni loktů je kabina široká 1570 mm), vysokým posazem, pro který jsou SUV tak oblíbená, a velkými okny. Jenže poměry na zadních sedadlech už tak velkorysé nejsou. Výška sedáku nad podlahou je sice slušných 330 mm, jeho malý sklon ale vybízí k natažení nohou a na to vzadu příliš prostoru není. Řešení druhé řady sedadel tedy vyhoví primárně dětem – nakonec Mercedes-Benz ML je na tom stejně.

Rovné boky karoserie dodávají cestujícím v obou řadách sedadel opravdu vzdušný prostor. Kvůli tomu však zároveň automobil působí ještě mohutněji, než jaká je realita, takže se v úzkých prostorech obtížněji manévruje. BMW ale samozřejmě za příplatek nabízí parkovací čidla i zadní kameru nebo celou sadu kamer pro panoramatické zobrazení okolí vozu.

Motor a převodovka

Třílitrový turbodiesel je v nabídce BMW stálicí. Nová X5 má jeho nejnovější provedení se 190 kW a 560 N.m, v nabídce je i varianta se dvěma turbodmychadly X5 xDrive40d/230 kW a unikátní trojitě přeplňovaný šestiválec v X5 M50d s 280 kW (na druhé straně se vůbec poprvé objevuje čtyřválcový motor, X5 xDrive25d má dvoulitr se 160 kW). Vyšší výkon je jistě velkým lákadlem, pro běžné využití ale základní provedení řadového šestiválce s velkou rezervou stačí. K jízdě v městském provozu vyhovují milimetrové pohyby pedálu plynu, základní třílitr je ale bez jakýchkoliv omezení dostačující i na dálnici. Dech mu začne docházet až okolo 200 km/h, přesto se na delším úseku rozjede i na 230 km/h.

Rozsah schopností turbodieselu je hodně široký. V režimu Eco Pro se projevuje poklidně a dokáže být opravdu úsporný – mimo město jsme dosáhli průměru 5,3 l na 100 km, což je ještě méně než udávaná hodnota z měřícího cyklu. Ekonomice provozu napomáhá síla v nízkých otáčkách i schopnost převodovky zvolit a držet těžší převod. Naopak ve sportovním nastavení reaguje motor ostře a snadno poskytne veškerý možný výkon. I zde automat předvede vytříbené chování, nikdy se totiž nepouští za hranici 4000 min-1, kde už výkon motoru začíná klesat. Comfort pak představuje ideální kompromis pro lehce dynamičtější svezení.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Na dálnici při 130 km/h si třílitr nárokuje 7,5 l na 100 km, naopak ve městě při hustším provozu stoupá spotřeba k jedenácti litrům. Dlouhodobý průměr proto závisí na kombinaci těchto jízdních režimů. Efektivita se každopádně turbodieselové X5 upřít nedá, však je také vybavena například aktivní maskou chladiče, variabilním olejovým čerpadlem, zrychleným ohříváním diferenciálu nebo funkcí vyřazování na neutrál u automatické převodovky. Svoji roli sehrává i odlehčení nové generace o 90 kilogramů. Se součinitelem odporu cx = 0,31 je navíc X5 nejaerodynamičtějším SUV na trhu a díky vstřikování AdBlue do výfukových plynů splňuje již nyní přísnou emisní normu Euro 6. Právě AdBlue ale u testovaného kusu neočekávaně pozlobilo – přestože je interval servisních prohlídek 30.000 km, už při třetinovém nájezdu se auto začalo dožadovat doplnění této kapaliny.

Chytrý podvozek

Výběr různých naladění podvozku je u BMW dosud nevídaný – X5 nabízí hned pět možností. Vedle základního šasi existují čtyři verze příplatkového adaptivního podvozku. Provedení Comfort má adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadních kol, Dynamic aktivní stabilizátory a zadní aktivní diferenciál (dosud vyhrazený jen X5 M a řadě X6) a Professional kombinuje všechny tyto prvky. Zároveň existuje adaptivní podvozek M, který je sportovnější alternativou podvozku Comfort a je vyhrazen paketu M.

Vyzkoušeli jsme provedení Comfort, které stojí 46.225 korun navíc a zdá se být pro X5 nejvhodnějším řešením – nejen teoreticky, ale jak se ukázalo, i prakticky. Komfort tlumení se mezigeneračně zlepšil radikálně a překonává konkurenční SUV na plně vzduchovém podvozku, s výjimkou nového Range Roveru Sport. Ve velmi nízkých rychlostech tlumiče občas ostrou nerovnost do kabiny propustí, jinak je ale X5 na devatenáctipalcových kolech nečekaně komfortní. Přitom to platí i pro sportovní nastavení.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Ještě silnější stránkou je řízení. Elektrický posilovač reaguje zcela plynule na sebemenší pootočení volantem a tím dodává pocit naprosté kontroly nad autem. Přestože klasickou zpětnou vazbu X5 postrádá, zejména ve sportovním nastavení dokáže řidiče vtáhnout do děje tak, jak se na BMW sluší a patří.

I přes tu nejkomfortnější nabízenou konfiguraci podvozku a druhý nejslabší motor se testovaná třílitrová X5 dobře ovládá, bez výraznějších náklonů a s minimálními vůlemi v uložení náprav. Nová generace se tedy navzdory většímu pohodlí na palubě nevzdala důležité konkurenční výhody spojené se jménem BMW X5. A to by v konfiguraci s aktivními stabilizátory a aktivním zadním diferenciálem měla předvést ještě mnohem více…

Závěr

Jako nejnovější zástupce segmentu velkých SUV nové BMW X5 rozhodně nezklamalo. Podobných kvalit dosahuje jenom Range Rover Sport, za který ovšem britská automobilka žádá vyšší ceny, a ve srovnání s předchůdcem se novinka řádně vyšvihla. Nevzdala se žádné ze silných stránek minulé X5, přidala lepší tlumení nerovností a podstatně vylepšila vnímanou kvalitu interiéru. Třílitrový turbodiesel je úspornější a ještě dynamičtější, seznam příplatkové výbavy pak skýtá širší spektrum různých kombinací. Vybrat by si měl proto každý, kdo se nenechá odradit lehce kontroverzním designem exteriéru…

Nejlevnější verze modelu1.345.000 Kč (sDrive25d/160 kW)
Základ s testovaným motorem1.530.000 Kč (xDrive30d/190 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.100.700 Kč (xDrive30d/190 kW)

Plusy

  • Dynamický a úsporný základní šestiválec
  • Komfort tlumení s výjimkou velmi nízkých rychlostí
  • Oslnivý výkon diodových světlometů
  • Praktický dojezd až 1000 km

Minusy

  • Tvar a uložení sedáků v druhé řadě
  • Náplň AdBlue nepokryje standardní servisní interval
  • Obtížnější manévrování ve stísněných prostorech

Foto: Petr Homolka