TEST Audi A7 Sportback 3,0 TFSI quattro – A8 po dietě
Mezeru mezi vyšší střední a luxusní třídou objevil jako první Mercedes-Benz. Audi má už od loňska stroj, kterým bude pozice řady CLS dobývat. Ano, řeč je o nové modelové řadě A7 s přívlastkem Sportback.
Osedlali jsme prozatím nejvýkonnější šestiválec a vydali se do zasněžených ulic hlavního města. Společnost nám dělal luxusní interiér a nejnovější pohon všech kol quattro.
Praktický styl
Do pěti metrů mu chybí jen tři centimetry, přesto byste mu příslušnost ke kategorii největších sedanů při prvním setkání nepřisoudili. Velký Sportback vypadá - navzdory očekáváním - ve skutečnosti subtilně, až lehko-atleticky. Silně skloněné A- a C-sloupky dávají jen 1,4 m vysoké a 1,9 m široké karoserii základní proporce, bezrámové dveře skelet dále odlehčují.
Na rozdíl od velké A8 je jeho příď nízká, jakoby předpisy na ochranu chodců najednou neexistovaly. Vizuálně působivé světlomety mají malé rozměry, ale respekt si zjednávají okamžitě po prvním očním kontaktu.
Stejný scénář se odehrává vzadu. Tady jsou naopak velká koncová světla, která si rozhodně s ostatními příbuznými sedany značky Audi nespletete.
A pak je tu ona sportbackovská silueta. Téma, se kterým se designéři Porsche potýkali asi dost dlouho, než do světa poslali Panameru, zvládli u Audi už podruhé (po A5 Sportback) učebnicově na jedničku.
Za pozornost stojí střecha, která se začíná svažovat směrem vzad už nad B-sloupkem. Na její klesající část plynule navazuje zadní sklo a to celé, včetně samočinně výklopného spojleru na odtrhové hraně, měří přes 2 metry!
Kdo říkal, že čtyřdveřové kupé bude vždy nepraktické, ten neměl pravdu. Vždyť stačí, aby šlo o sportovně střiženou karoserii liftback! Takové pětimetrové luxusní GT pro čtyři převeze posádku, sportovní náčiní nebo výbavičku pro prostorově náročnější hobby.
Za tento Sportback dají majetnější Češi značce Audi palec nahoru a možná se vykašlou na celý zbrusu nový Mercedes-Benz CLS... Audi totiž teď už nemá jen okouzlující logo, ale i praktickou a přitom mimořádně luxusní karoserii.
Polokombi
Popis novátorského přístupu v oblasti koncepce karoserie máme za sebou a teď je tu tradičně silná disciplína všech Audi – interiér. Náš exemplář dostal do vínku dost příplatkových položek na to, aby jeho výchozí cena narostla o tučných 700 tisíc korun, a tak uvnitř panuje luxusní nálada ve dne i v noci.
V tomto pětimetrovém Audi se sedí překvapivě nízko, přístrojová deska je proti té v A8 velmi štíhlá a nízká, takže nemáte pocit, že jste za hradbou z plastu, ale uvnitř lehkého sportovního auta. A to je asi největší lichotka, kterou pro tvůrce tohoto interiéru máme.
Ostatní rysy jsou už jen očekávaným vylepšením vysokého standardu, na který jsme u interiérů Audi zvyklí. Atmosféru ve dne vylepšují velkoplošné dekorační prvky ze dřeva, o jehož přírodním původu není pochyb, na rozdíl od mnoha jiných luxusních vozů. V noci nás překvapilo diodové ambientní osvětlení kopírující hranu tmavých a světlých částí dveřních výplní. Interiérové diody stojí 16,5 tisíce Kč, ale na náš vkus bylo jejich světlo příliš intenzivní.
Velkoplošný přístrojový štít je ozdobou přístrojové desky. Má výbornou čitelnost, integruje velké množství informací a selektivně je předává řidiči. Na displeji mezi kruhovými ukazateli je toho na řidiče zpočátku trochu moc, ale i na multifunkčnost tohoto rozhraní si rychle zvyknete.
Ožehavým tématem u takto střižených karoserií bývá vnitřní prostornost. S metrem v ruce zjistíte, že uvnitř A7 Sportback je méně místa, než v A8. To asi není velké překvapení. Milým zjištěním ale je, že místa je ve Sportbacku všemi směry jen o trochu méně než v největším Audi.
Subjektivně je Sportback vzadu stísněnější, hlavně proto, že jeho sedák je jen 330 mm nad podlahou (v A8 je to 360 mm), vnitřní šířka ve výši loktů má 1520 mm (v A8 celých 1580 mm) a hlava cestujícího se nachází v jakémsi střešním výklenku, z něhož není moc dobrý výhled ven, zatímco v A8 máte k dispozici poctivou výšku bočních plnohodnotných oken.
Backdoor
To, co je za zadními sedadly v á-sedmičce, zaslouží samostatnou podkapitolu. Výklopné víko má obrovské rozměry, možná je dokonce největší mezi všemi liftbacky na trhu. Díky tomu je zavazadelník skvěle přístupný, ať už nakládáte cokoliv.
Práh, přes který musíte nakládat kufry, je zhruba ve stejné výšce jako v sedanu A8, tedy nějakých 69 cm nad zemí u nezatíženého vozidla. Nad ním je ale otevřený nakládací profil, který Sportbacku závidí záď A8, BMW řady 7 i třída S.
Samotný užitečný objem (535 l) je tvořen pravidelnými stěnami, jen shora je kvádr výrazně omezen odpředu dozadu se svažující plochou. Nejmenší šířka kufru je 980 mm, výška pod krytem kolísá od 470 mm k 270 mm u konce vozidla.
Variabilita zádě velkého Sportbacku je v luxusním segmentu výjimečná, vzdáleně jí může konkurovat jen Panamera.
Audi dokáže vytvořit sklopením zadních opěradel téměř rovnou plochu s délkou 1,8 m, ovšem už před sklápěním je k dispozici ložná délka 1130 mm. Dost na to, abyste se při natahování pro deštník ušpinili o zadní nárazník.
Sportování s pětimetrem
Aby v Ingolstadtu zachovali nezbytný odstup od menší a teď čerstvě nové A6 i větší A8, dostala sedmičková řada technologický mix komponent hnacího ústrojí a podvozku z obou modelových řad.
Momentálně vrcholná motorizace A7 Sportback - mechanicky přeplňovaný zážehový třílitr V6 kombinovaný s dvouspojkovou převodovkou s tronic – dobře podporuje marketingově vetknutý sportovní charakter této modelové řady. Vždyť stejný motor s mírně nižšími parametry výkonu a točivého momentu dostává i sedan A8, v něm je však spřažen s osmistupňovým automatem.
Přiměřenou dávku pohodlí i na 19palcových kolech obstarává vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči. Ty reagují podobně jako posilovač, nebo řazení na aktuální nastavení systému Drive Select.
Šestiválec dopovaný lysholmovým kompresorem má zpočátku nevýrazný a se zatížením jen decentně rostoucí kovový zvuk. Ve skutečnosti žene od volnoběhu ochotně všechna čtyři kola i celé auto, jakoby toto Audi nemělo bezmála 2 tuny, ale přinejmenším o 500 kg méně. Výkonová, ale zejména momentová rezerva odpovídá přesně kategorii, do které toto auto míří.
V zatáčkách hodně pomáhá preference zadní nápravy při rozdělování hnacího momentu a v lepším případě i zadní aktivní diferenciál. Pak už není velký problém dostat na sněhu záď do vlající polohy.
Jakmile přestanete v zatáčce škádlit plynový pedál, ozve se skutečné uspořádání pohonu a rozložení hmot. Velký sportback se v takových situacích dere ven za zatáčky a nechá vás pocítit naplno, jak je těžké ovládnout 2 tuny převážně vysokopevnostní oceli, hliníku, skla a plastů. Když chcete ulehčit stabilizačnímu systému, zapojte opět do hry pravou nohu a nechte pracovat čtyřkolku…
Extrémní zimní podmínky bohužel nedovolily prozkoumat všechny stránky jízdy s A7 Sportbackem. Mezi ty málo prozkoumané řadíme spotřebu, kterou se ani přes velkou snahu nepovedlo na sněhem pokrytých silnicích dostat pod 8 l/100 km (při průměru 100 km/h). Na dálnici jsme s tempomatem na 130 km/h (odpovídá 2200 min-1) odečetli odběr 10,5 l/100 km.
TEST Audi A8 4,2 TDI - Manažerské Haute Couture (6/2010)
Letošní zima ukázala, že problémem bezrámových oken není jen zvuková izolace (svist při rychlostech nad 120 km/h), ale i riziko přimrzání skel k pryžovým těsněním. S výhradou k izolaci oken považujeme odhlučnění interiéru za špičku ve třídě. Nízká hladina hluku spolu s širokým interiérem fungují jako relativizátor skutečné rychlosti jízdy. Tuto vlastnost zdědila sedmička po A8.
Praktičtější a lehkonohá A8
Do Ingolstadtu míří naše uznání. Ne za sportovnost Sportbacku, nýbrž za originální spojení praktičnosti, elegance, prostornosti a suverénního přenosu hnací síly na vozovku. S quattrem máte na sněhu jistotu trakce, ale když se to přežene, je potřeba přijmout vrozenou nedotáčivost.
Kdybychom nedostali informaci o skutečných rozměrech a hmotnosti tohoto auta, sázeli bychom na to, že jsme v liftbacku o jednu až dvě třídy menším. A7 Sportback se ovládá výrazně snáze než majestátní vlajková loď prestižního segmentu. Realita je taková, že ačkoliv velký Sportback nemá celohliníkovou konstrukci skeletu, je (jen) o 45 kg lehčí než srovnatelný (ale větší) model řady A8.
Zájem klientely o A7 zřejmě přitáhne nejen agresivní vnější vzhled Sportbacku, ale i pozemské rozměry, které si zachovává špičkově vyrobený a luxusně navržený interiér. Českého zákazníka osloví velký a skvěle přístupný zavazadelník a jeho neobvyklá variabilita.
JAKE.AUTO.CZ: Audi A7 Sportback (Přehled všech testů a dalších článků)
Plusy
- Variabilita uspořádání zavazadelníku
- Snadné ovládání auta s bezmála pětimetrovou karoserií
- Špičkový přenos hnací síly na kola
- Navzdory působivému vnějšímu designu prostorný interiér
- Vysoká kvalita zpracování
Minusy
- Svist kolem bezrámových oken ve vyšších rychlostech
- Nedotáčivá charakteristika
První cena vozu | 1.363.000,- (2,8 FSI 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.549.800,- (3,0 TFSI 220 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.549.800,- (3,0 TFSI 220 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.230.442,- (3,0 TFSI 220 kW) |