TEST Subaru Legacy 2.0 R Kombi - mechanické dědictví
I v době, kdy automobilům začíná vládnout elektronika, zůstává Subaru u tradičních hodnot, které po mnoho let dělaly čtyřkolky čtyřkolkami. Nejlevnější Legacy je nyní dodáváno s novým boxerem o výkonu 121 kW, ale vše co se stará o rozdělení hnacích sil na kola je sestaveno jen a pouze z ozubených kol, hřídelů a spojek.
Nový boxer je v ringu
Aktuální generaci Subaru Legacy jsme vám přiblížili hned v několika podrobných testech (viz přehled na konci článku), které popisují všechny v Evropě prodávané motorizace a proto se v tomto článku zaměříme na odlišnosti testovaného vozu. Novinkou loňského podzimu se stal motor o objemu 1994 cm3, který se ihned zabydlel ve všech modelových řadách Subaru. Strategie českého dovozce z něj učinila základní motorizaci pro modely Impreza, Forester i Legacy, což je v podstatě motivace pro náš dnešní test.
Nadprůměrný nejvyšší výkon 121 kW je k dispozici ve vysokých 6800 ot./min a motor ochotně překračuje i sedmitisícovou hranici(!). Cenný je průběh točivého momentu, který má takřka konstantní maximum nad 180 Nm mezi 3000 a 4500 ot/min. Ani ve vyšších otáčkách jeho hodnota výrazně neklesá a prakticky již od volnoběhu je připraveno více než 150 Nm.
Nový čtyřválec nás opět překvapil příjemně komfortním utlumením hluku a vibrací, které je ostatně pro toto uspořádání válců charakteristické. Výrazný výkonový rozdíl proti dosavadnímu boxeru je patrný již v prvních okamžicích po rozjezdu, motor se projevuje příjemně živým chováním zejména ve středním pásmu otáček, kde je současně stále ještě poměrně tichý. Ve srovnání s předchozím motorem přibylo dalších 1500 využitelných ot./min mezi původním maximem výkonu v 5600 ot./min a nynějším otáčkovým maximem. Tato skutečnost výrazně přispívá ke sportovním dojmům, které si z jízdy se základním Legacy odnášíte. Linearita tohoto motoru je stále přímo ukázková, proti předchůdci lze však zrychlovat o poznání plynuleji, protože řadit je nutno ještě méně častěji než dříve. Mezi 1000 a 7000 ot./min totiž existuje mnoho kombinací cestovní rychlosti a použitého rychlostního stupně.
Symetrická klasika
Všechna tradiční Subaru (s výjimkou Justy), které známe z evropských silnic, jsou dodávána se symetricky uspořádaným pohonem všech kol. Jeho výhodou je rovnoměrné rozložení hmotnosti a ve spojení s motory boxer, také nízko a ve středu vozu položené těžiště. Pohon všech kol i u nejlevnějších Legacy je tvořen dvěma nápravovými, jedním mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojky, která pracuje podobně jako uzávěrka. K mechanické pětistupňové převodovce, která je také uložena v podélné ose vozu lze přiřadit také redukční převod dopomala (1,45:1), který může pomoci ve chvíli, kdy ani nejnižší převodový stupeň není dostatečně pomalý pro zdolání překážky nebo potřebujete krátkodobě ještě více síly na kolech, třeba při jízdě do kopce. To je mezi osobními vozy s karosérií kombi velká vzácnost, která potvrzuje, že Subaru jde svou vlastní cestou.
Jako víno…
Design tohoto kombi je i několik let po uvedení na trh dobře přijímán většinou lidí, kvalita zpracování i použitých materiálů je tradičně vysoká.Výbava druhé nejlevnější verze Active je již dostatečně široká. Vysoká míra aktivní bezpečnosti plyne z uspořádání pohonu, ale konkurence, která využívá elektroniku pro regulaci pohonu a příčné dynamiky, značku rychle dohání. Co se radosti z jízdy týče, zůstává Subaru na špičce. Tomu odpovídá i cena, která se však rok od roku přibližuje konvenčním konkurentům.
První cena vozu | 803.800,-Kč (2.0 R Trend) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 803.800,-Kč (2.0 R Trend) |
Základní cena testovaného vozu | 828.800,-Kč (2.0 R Active) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 828.800,-Kč (2.0 R Active) |
Související články:
- Subaru Legacy 3.0 spec. B kombi – Brutus
- Subaru Legacy 2,0 GL kombi - Čest rodu
- Subaru Outback H6 - Druhá atestace
Plusy:
- výkonný, úsporný a tichý motor
- plynulý průběh točivého momentu
- dobré jízdní vlastnosti, redukční převod
- bohatá výbava
- všestranně vyvážené kombi
Mínusy:
- menší zavazadlový prostor (omezení dané pohonem zadní nápravy)
- vyšší cena proti konkurentům s pohonem jedné nápravy
- absence stabilizačního systému
- absence vznětového motoru v nabídce