Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
SsangYong Actyon
SsangYong Actyon
SsangYong Actyon
SsangYong Actyon
37 Fotogalerie

TEST SsangYong Actyon - Když chybí přirovnání

Na – mírně řečeno – neokoukané Ssangyongy si trh už zvolna zvyká. Proto bylo zřejmě třeba znovu šokovat a uvést na trh Actyona. Terénní kupé, aneb vůz, pro který chybí přirovnání.

Nejnovějším počinem stále tak trochu tajemné korejské značky je další z řady neobvykle pojmenovaných rámových čtyřkolek, výrobci řazená do vlastní nové kategorie, nazvané SUC (Sport Utility Coupé, my bychom dali přednost kategorii crossover). Křivky svou originalitou skutečně mohou směle konkurovat té nejodvážnější konkurenci, ovšem pod elektrizujícím kabátem se skrývá navýsost ortodoxní technika a především rámová konstrukce. Ta nutně vyvolává otázku, kolikže místa nechává pod svažující se střechou. Pro koho je takové auto vlastně určeno? A čím zaujme?

Na český trh

vyzbrojili Actyona sympatickými cenami. 670 tisíc za slušně vybavené základní provedení s dieselem a pohonem 4x4 – to je kulantní nabídka. Na výběr je standardní specifikace Plus, obsahující elektricky přiřaditelný pohon všech kol s redukční převodovkou, ABS, dvojici airbagů, ISOFIX, centrální zámek s DO, klimatizaci, el. okna a zrcátka, 16“ litá kola, mlhovky a metalízu, nebo o 80 tisíc dražší Comfort, přidávající ESP, HDC, ARP, BAS, parkovací asistent, kožený volant a řadicí páku, automatickou klimatizaci a 18“ kola. Za dalších 40 tisíc lze nahradit pětistupňovou manuální převodovku čtyřstupňovým automatem, jedinou v ČR oficiálně dostupnou motorizací je dvoulitrový diesel common rail s výkonem 104 kW (141 k), známý již z Kyrona, zatímco zážehová dva-trojka v českém ceníku nefiguruje.

Vzhled

Actyona rozděluje svět na dva tábory; zarytí kritikové vyjadřují znechucení nad šokující přídí a přinejmenším neobvyklým tvarem střechy a zádě a doplňují roztrpčení nad černými nárazníky, obdivovatelé pak velebí neuvěřitelný náboj přikrčené síly, originální výraz nízko položených očí a přesnou práci s křivkami. Verdikt necháváme na vás, při osobním kontaktu možná budete také překvapeni, jak mohutný Actyon ve skutečnosti je. Na obrázcích ho úspěšně opticky zmenšují obří kola a masivní nárazníky.

Uvnitř

ssangyong testy crossoverssangyong testy crossover | aczse už takové orgie nekonají; interiér je – až na několik záměrně odlišných detailů, například kruhových výdechů ventilace – totiž prakticky totožný s usedlejším Kyronem. Je ovšem spravedlivé podotknout, že jeho neobvykle rozmáchlé křivky fungují i zde a snesou i konfrontaci s extrémním exteriérem. Actyon také nabízí sportovněji tvarované sedačky, potažené atraktivnější látkou. Jsou – narozdíl od Kyrona - dostatečně rozměrné, optimálně tuhé, velice pohodlné a dobře podpírají tělo i v zatáčkách. Celkový dojem se dá popsat jako uměřená solidnost, neurazí ani kvalita použitých plastů, ačkoliv jejich slícování má místy k ideálu daleko.

Pak ovšem narážíme na jeden z největších problémů Actyona – efektní nízká střecha sebrala mnoho centimetrů pro hlavy vzadu sedících cestujících a 186 cm vysoký redaktor zaboří hlavu do stropního čalounění. Nepomůže ani individuálně nastavitelný sklon každého dílu, rozhořčení částečně utiší výklopná loketní opěrka. V příčném směru je naštěstí místa hojný dostatek. Pak ovšem jdeme uložit zavazadla do kufru. Nepoučeni nenacházíme tlačítko k elektrickému odjištění, teprve dodatečně se dozvídáme, že k tomuto účelu slouží malý emblém nad zámečkem. Otevíráme a shledáváme miniaturní a mělký prostor, jehož podlaha je téměř metr nad zemí. Objemově je srovnatelný s malým hatchbackem a přístup do něj navíc komplikují páté dveře, které se neotevírají dostatečně vysoko; na převážení např. pračky rychle zapomínáme. Rámová konstrukce si vybrala svou daň – to si říkáme, když pod podlážkou nacházíme pouze dojezdovou rezervu, ačkoliv soudě podle vnějších proporcí, mohlo se najít místo snad pro dvě plnohodnotná kola. Začínáme chápat, proč korejští marketéři vymýšleli novou kategorii kupé.

Výhled

určuje neobvyklý tvar karoserie. Vpřed a vbok je vidět obstojně, šikmo vpřed ovšem vadí tlustý sloupek a šikmo vzad není přes svažující se konec střechy vidět téměř nic. Při najíždění na hlavní silnici pod ostrým úhlem lze poměrně snadno přehlédnout zprava přijíždějící auto. Žádným směrem není vidět okraj vozu, což komplikuje manévrování v těsných prostorách, jistou omluvenkou jsou velká zpětná zrcátka a parkovací asistent. Ač jednoparabolové konstrukce, světlomety solidně svítí v potkávacím i dálkovém režimu, zlepšení by si zasloužily stěrače; ty jsou aspoň automatické. Ocenili bychom regulaci jasu podsvícení přístrojů.

Ovládání

je zcela shodné s nedávno testovaným Kyronem. Všechny provozní ovladače jsou patřičně předimenzované, čímž budí dojem spíše SUV, než stylového crossoveru. Velký a tlustý volant připomíná off-road, dlouhá a masivní řadicí páka taktéž. Ani jedno se nevyznačuje právě špičkovou precizností, vůle v řazení občas způsobují „hledání“ rychlostního stupně. Ovládací síly na spojku a brzdu jsou v normě, plynový pedál by si zasloužil silnější vratnou pružinu, aby o něj šlo opřít chodidlo. Určitý zvyk vyžadují i jinak efektní kruhové moduly na obou stranách volantu. Zvláštní zmínku zaslouží zadní mlhovky – narozdíl od předních, spínaných obvyklým kroužkem na levé páčce, zadní se spíná jedním ze zakruhovaných tlačítek vlevo pod volantem; ovšem jen když už svítí přední. Kontrolka, umístěná přímo na tlačítku, není přes volant vidět.

Startujeme

ssangyong testy crossoverssangyong testy crossover | acza zaznamenáváme studený chod čtyřválcového common railu, který sice není tak bezvadně utlumen, jako v Kyronu, ale stále nevybočuje z velmi solidního komfortu. Po zahřátí se ztišuje na nerušivé vrnění v pozadí. Příliš mu nechutnají prudké změny otáček, zato nástup turbodmychadla se nám zdá citelně plynulejší, než v Kyronu, kde jsme velký turboefekt prohlásili za jednu z největších slabin. Zdálo se nám, že i problém s odlehčováním turbodmychadla, popsaný v testu Kyronu, technici částečně vyřešili.

Rozjezd

velice usnadňuje zařízení, které při zařazeném rychlostním stupni během uvolňování spojky samočinně přidá plyn a zvýší otáčky na cca 1300/min.. Díky tomu se lze snadno rozjíždět „bez plynu“, neuvěřitelně užitečné to je při startech do prudkého kopce. S poměrně hmotným autem nemá malý motor mnoho práce a Actyon dokáže jezdit na požádání docela akčně. Až do cca 150 km/h lze označit jízdní dynamiku za příjemnou, řadit není nutné tak často, jako v Kyronu. Spotřebu lze při klidné jízdě udržet pod deseti litry, v terénu či při častém šlapání na plyn se vyšplhá na 13. Škoda chybějící šestky.

ssangyong testy crossoverssangyong testy crossover | acz


 

Jízda

s Actyonem připomíná chováním rámového podvozku s pevnou zadní nápravou SUV či off-road, velká kola a ztužené pérování sice omezila naklánění v zatáčkách a citelně zlepšila směrovou stabilitu, ta se ovšem s moderními samonosnými SUV s nezávisle zavěšenými koly beztak nemůže rovnat a kromě toho je posádka obeznámena s téměř každou nerovností na silnici. Cítit jsou i nepříliš výrazné příčné vlnky starších úseků českých dálnic, se kterými si většina konkurentů bez problémů poradí. Jízda klidným tempem je příjemně komfortní, avšak dává cítit neustálou lehkou nervozitu zadní pevné nápravy, dobře známou šoférům starých „džípů“. Žádné reálné nebezpečí nehrozí, chce to jen trochu zvyku. Ovšem v zatáčce přijde ke slovu vysoké těžiště a vůz se poměrně brzo začne drát ven ze zatáčky po tečně; ESP se spíná nečekaně brzy. Chce to jen trochu zpomalit – pak je vše v pořádku a pocit plavby s velkým autem plní řidičovu duši zvláštním klidem, jaký se samonosným vozem nezažije.

Terén

ssangyong testy crossoverssangyong testy crossover | aczNa louku, lesní stezku či nějaký ten kopeček sice vyzývá spíše off-roadová konstrukce podvozku, nevalná světlost, spolu s absencí uzávěr diferenciálu, však rozumného řidiče odradí od větších akcí. Solidní trakční schopnosti a znamenité nájezdové úhly však nějaký ten výstřelek dovolí, a pokud nepotká rozbahněný či pomrzlý povrch, dostane se Actyon docela daleko i ve středně těžkém terénu. S redukční převodovkou lze vyšplhat i do hodně prudkého „dloubáku“, jen je potřeba dávat pozor na větší zlomy; podvozek není příliš chráněný. Přes pole, louku či pár menších kamenů dojede Actyon spolehlivě, pozor je třeba dávat na nechráněné boky.

Koupit či nekoupit?

Actyon je nepochybně vítaným zpestřením českého trhu. Je to momentálně asi nejnápadnější vůz s cenou pod milion, jaký lze potkat s novými českými RZ. Nabízí unikátní kombinaci robustního rámového podvozku s pevnou zadní nápravou, který by měl vydržet nějakou tu ránu, a dynamicky tvarované karoserie. V českých očích mu ovšem na půvabu ubere malý vnitřní prostor – náš malý a nebohatý trh asi není dosud připraven pro podobné počiny. Velkým plusem je zajímavá prodejní cena, větší zájem ovšem asi stejně bude o usedlejšího, ale také většího a mnohem praktičtějšího příbuzného Kyrona. Připravit se je nutné na vyšší náklady na údržbu, jen pneumatika použitého rozměru stojí 10 tisíc. Ovšem pokud jste individualista(-tka), občas sjedete z asfaltky a nechce se Vám za auto platit milion a půl, je Actyon vážným důvodem k zamyšlení. V našich zeměpisných šířkách totiž jen těžko hrozí, že byste jej potkával(-a) na každém rohu.

První cena vozu669.980,- (2.0 XDi 104 kW, Plus)
První cena vozu s testovanou motorizací669.980,- (2.0 XDi 104 kW, Plus)
Základní cena testovaného vozu749.980,- (2.0 XDi 104 kW, Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků749.980,- (2.0 XDi 104 kW, Comfort)

Plusy

  • extravagantní a nápadný design
  • solidně zpracovaný interiér
  • pohodlné přední sedačky
  • kultivovaný, silný a relativně úsporný motor
  • dobré trakční a terénní schopnosti
  • bohatá výbava, solidní cena

Minusy

  • nedostatek místa pro hlavy zadních pasažérů
  • malý a špatně přístupný zavazadelník
  • místy nelogické ovládání
  • toporné jízdní vlastnosti při dynamické jízdě