TEST Škoda Roomster Scout - skautík
Mít či nemít v nabídce SUV? Odpověď, vycházející z prodejních čísel jednotlivých automobilek i prostého usuzování na základě zkoumání složení evropského vozového parku jednoznačně říká, mít. Řidiči přišli autům s vyšší stavbou karoserie, často velkým vnitřním prostorem, větší světlou výškou, vyšším posazem a pohonem všech kol na chuť a nedají na svá „esúvéčka“ dopustit.
„Všude se dostanu, sedím vysoko, dobře vidím a připadám si bezpečně, navíc to má velký kufr,“ shrnul na můj dotaz přednosti svého Volkswagenu Touareg V10 TDI Pavel. Podobně odpovídají v různých anketách napříč Evropou i další majitelé či provozovatelé velkých i kompaktních SUV a posílají marketérům automobilek jasnou zprávu, kterýže segment stojí za pozornost a nemalé investice.
Alespoň jedno SUV dnes nabízí většina předních evropských i asijských výrobců, o amerických automobilkách ani nemluvě, dosti často však nabídka výrazně přesahuje jeden model. Velká SUV (např. Mercedes-Benz ML) doplňují SUV menší neboli kompaktní (chystaný Mercedes-Benz MLK či Audi Q5). Nad velkými SUV vládnou SUV obrovská (typu Mercedes-Benz GL), dokonce i kompaktní SUV dostávají své menší a ty ještě menší bratříčky.
Hra na SUV
Rozšiřování nabídky a miniaturizace „súvéček“ s sebou přináší jeden problém. Například za malé auto nechtějí klienti platit velké peníze, ale pohon všech kol a vůbec veškeré úpravy spojené s pohybem v terénu něco stojí. Když výrobce promítne náklady na vývoj a výrobu do koncové ceny, mohou nastat nepříjemnosti. Jeho malé SUV se nebude prodávat. Ale jak z toho ven? Pomazané hlavy automobilek našly řešení.
Rozhodly se nevyrábět SUV, ale auta která budou jako SUV jen vypadat. Co k výrobě takového rádoby SUV potřebujete? Nic moc, pár kilogramů plastů, trochu chromu, atraktivní barvu, velká litá kola a pokud budete opravdu velkorysí - o centimetr až tři vyšší světlou výšku. Podle tohoto receptu uvařil své CrossPolo či CrossTouran německý Volkswagen, stejný recept použila i sesterská Škoda Auto pro model Roomster Scout.
Základní ingredience a postup vaření Škoda přísně dodržovala. Vzala sériový Roomster, oblepila jej ze všech stran tmavými plastovými lištami a nárazníky, více ztmavila zadní okno a zadní boční okna, aplikovala imitaci masivního ochranného krytu a svůj výtvor postavila na 17palcová kola. Speciální koření v podobě větší světlé výšky kuchaři Škody Auto vypustili. Roomster Scout byl na světě.
Hodně parády za málo peněz?
Seznam úprav provedených u modelu Roomster Scout není dlouhý a může vyvolat dojem rychlokvašky. Škoda Auto chtěla rozšířit rodinu Scout, chtěla nabídnout klientům další stylový a univerzálnější dopravní prostředek, ale skončila u lepení plastových dílů na karoserii, navrhování větších kol a imitování ochranných plechů podvozku. Škoda se však naštěstí nesnaží klientům tvrdit, že si Roomster Scout rozumí s terénem.
Tedy on si s ním rozumí, ale úplně stejně jako obyčejný Roomster. Navíc má mladoboleslavský výrobce jednu výhodu. Roomster Scout postaven na 17palcových kolech a v červené barvě vypadá neobyčejně dobře. Jde o můj subjektivní názor, ale v zářivě červené barvě, s tmavými plastovými díly, nárazníky a vyleštěnými velkými koly má Roomster Scout jisté kouzlo, které zjevně (jak ukázal test) vnímá i okolí.
Kvalita, praktičnost a variabilita
Palubní deska z kvalitních materiálů, výborné slícování, dobrá ergonomie, velký počet odkládacích prostor a pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením a velkým rozsahem nastavení, to jsou tradiční přednosti malých modelů Škody Auto chválené na Auto.cz v starších testech modelu Roomster i aktuálním testu nové Škody Fabia. Pro Roomster Scout v tomto ohledu neplatí žádné výjimky.
K přednostem nikoliv pouze modelu Roomster Scout, avšak celé modelové řady Roomster obecně, patří bohatý vnitřní prostor zejména od B-sloupků dozadu a výborná variabilita. Za 185 cm vysokým řidičem se příjemně sedí stejně vysokým a dokonce i vyšším pasažérům, díky možnosti posunu zadních sedaček vpřed a vzad na úkor velikosti zavazadelníku se k velkorysému prostoru nad hlavou přidává i nadprůměrná prostornost v oblasti kolen, nemluvě o velkém zavazadelníku.
Příjemný zážitek skýtala v podvečerních a večerních hodinách panoramatická střecha, síťovina sloužící jako stínící prvek však nedokázala zabránit sálání tepla od střechy v pravé poledne. Ostré sluneční paprsky síťovinu hravě přebijí. Pochválen budiž systém VarioFlex dovolující jednoduchou manipulaci se zadními sedačkami, jejich posunování, sklápění či vyjmutí.
Méně paliva, více hluku
Náhoda tomu chtěla, že Roomster Scout střídal v redakci novou Škodu Fabia, a to dokonce s totožnou motorizací 1,4 TDI PD 59 kW. Přeplňovaná vznětová čtrnáctistovka s maximálním výkonem 59 kW při 4000 otáčkách ukázala v nové Fabii svou přívětivou i odvrácenou tvář, spokojila se s malým množstvím nafty, ale prakticky v celém rozmezí otáček velmi hlučela. V Roomsteru Scout se předvedla v malinko lepším světle.
Ačkoliv bez přesného měření nelze objektivně prohlásit odhlučnění a celkovou kultivovanost agregátu v Roomsteru Scout za příznivější než u nové Fabie, několik zkušených řidičů z řad redaktorů a obchodníků Auto.cz včetně mě prohlásilo zvukový projev jednotky v interiéru za přijatelnější. I v Roomsteru Scout motor od středních do vysokých otáček poměrně výrazně chroptí, ale na rozdíl od testované Fabie si na její projev celkem rychle zvyknete. Návrat o řadu let zpět představují rezonance plastových částí interiéru při rozjezdu s pomalým pouštěním spojky.
Vzor kultivovanosti tříválec 1,4 TDI PD v současné podobě zřejmě nikdy nebude, avšak hlučnost na úrovni testovaného Roomsteru Scout se dá akceptovat. Charakteristickou vlastností naftového tříválce zůstává nutnost vytáčení, chcete-li prudce akcelerovat, musíte motor vytočit minimálně do 2300 otáček. Jelikož jednotka rychle ztrácí dech za 4000 otáčkami, znamená to poměrně omezený rozsah využitelných otáček.
I tady ovšem platí pravidlo včasného řazení. Naučíte-li se právně řadit, odvděčí se vám motor solidným zátahem a automobil dobrou dynamikou. Spotřeba se stále pohybuje na nejnižší možné úrovni, v kombinovaném cyklu jsem dokázal jezdit za necelých šest litrů nafty na 100 km jízdy, opatrné zacházení s plynovým pedálem, brzdění motorem a včasně řazení snížilo spotřebu až na 5,3 litrů nafty na 100 km jízdy.
Jízda jako v osobáku
Vynikající jízdní vlastnosti se počítají mezi hlavní přednosti MPV Roomster a Roomster Scout v tomto svého bratříčka následuje. Navzdory vyšší stavbě karoserie Roomster Scout výborně sedí na silnici, jistě opíše oblouk zatáčky dokonce i ve vyšších rychlostech a přitom si téměř odpustí náklony. Ke stabilitě výrazně přispívají 17palcová kola, jízdní zážitek potom vylepšuje přesné a relativně komunikativní řízení.
Tlumení nerovností leží z velké části na bedrech podvozku, pneumatiky s nízkým profilem s odfiltrováním nedokonalostí českých silnici a dálnic tentokrát příliš nepomohou. Přesto se Roomster Scout, dlužno podotknout poměrně překvapivě, s podélnými i příčnými nerovnostmi statečně pere a přestože na příčných nerovnostech občas nervózně poskakuje, komfort jízdy si troufám označit za poměrně vysoký.
Příjemný zážitek mi tradičně připravilo řazení s krátkými a přesně vymezenými drahami a lehkým chodem, manipulaci s autem ve městě usnadňuje dobrý rejd, vyhovoval mně i převod řízení.
Snaživý skautík
Škoda Roomster Scout vás nepřeveze přes hluboký brod, dobře se nebude cítit ani na polní cestě a už vůbec si nebude rozumět s blátem. Pokud chcete prostorné auto do lehkého terénu, poohlédněte se jinde. Pokud však chcete auto s originálním vzhledem, prostorným a praktickým interiérem, nemusíte se Škody Roomster Scout vůbec bát.
Plusy
- netradiční design
- kvalitní materiály a zpracování
- prostorný a variabilní interiér (systém VarioFlex)
- výborný výhled do všech stran
- přesné řízení a řazení
- vynikající jízdní vlastnosti
- nízká spotřeba
Minusy
- hlučný motor 1,4 TDI PD
- vyšší pořizovací cena u silnějších motorizací
- malá vnitřní šířka vpředu i vzadu
První cena vozu | 429.900,-Kč (Roomster Scout 1,4 16V (63 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 494.900,-Kč (Roomster Scout 1,4 TDI PD (59 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 494.900,-Kč (Roomster Scout 1,4 TDI PD (59 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 561.400,-Kč (Roomster Scout 1,4 TDI PD (59 kW)) |