První dojmy: Toyota Aygo získala X faktor (+video)
Koncerny Toyota a PSA už v roce 2001 spojily síly, aby vyvinuly trojici malých vozů – Toyotu Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Trojčata vyráběná v nově vybudované továrně TPCA ve středočeském Kolíně šla na trh v polovině roku 2005. Nyní přichází druhá generace, která se ve všech třech verzích představuje na ženevském autosalonu.
Konstrukční základ je opět shodný, spolupracující automobilky se ovšem rozhodly pro výraznější odlišení designu. A tak zatímco Citroën a Peugeot spoléhají na oblejší tvary, Toyota vsadila na ostré agresivní linky. Díky tomu je dokonce Aygo nejdynamičtěji vyhlížející ze všech současných Toyot. Designový motiv nazvaný J-Playful navrhli v Japonsku designéři pod vedením Nobua Nakamury.
Hravý exteriér
Nejsou to ale jen ostré tvary, kterými nové Aygo zaujme. Doslova revoluční je koncept individualizace barevných kombinací. Aygo totiž nesází na různé kombinace dvoubarevných laků, kontrastní prvky jsou vyměnitelné plastové díky. Celkem jich je na karoserii deset a tvoří dvě skupiny – každá z nich může mít jinou barvu. Toto řešení přináší výhodu výrobci (nižší náklady a snadnější logistika individualizace) i zákazníkům – lak karoserie bude možné kdykoliv doplnit libovolnými kontrastními prvky.
Dominantním prvkem je mohutné X, které tvoří masku chladiče. Tento i další doplňky lze volbou některého z mnoha odstínů zvýraznit, nebo naopak decentně utlumit – záleží pouze na přání zákazníka, jak chce, aby jeho Aygo vypadalo. Kromě verze x-play s bohatými možnostmi vlastní konfigurace nabídne Toyota také tři speciální edice: oranžovo-černou x-cite, černo-stříbrnou x-clusiv a bílo-stříbrnou x-pure.
Boční profil zaujme relativně dlouhými předními dveřmi, které usnadňují nastupování a zároveň dodávají autu dynamičtější proporce. Spodní linka bočního prosklení na zadních dveřích stoupá a zajímavě se propojuje se zadním sloupkem. Ten nese rozměrné svislé lampy, jejichž tvar vzdáleně připomíná předchozí C1 a 107. Francouzští sourozenci naopak v nové generaci vsadí na čtvercový tvar zadních světel.
Toyota nabídne též provedení x-wave s posuvnou plátěnou střechou o rozměrech 785 x 730 mm. Navíc se bude vedle pětidveřové karoserie vyrábět samozřejmě i třídveřová varianta.
Vyspělý interiér
Interiér ctí základní koncept představený v první generaci, sází však na hranatější tvary, které vzdáleně připomínají větší Yaris. I v kabině se nachází dvě sady vyměnitelných plastových dílů, díky nimž lze vzhled interiéru snadno proměnit. Jedinou pevně danou barvou je lak karoserie viditelný na horní straně dveří.
Novinka má propracovanější výplně dveří s plnohodnotnou loketní opěrkou, elektrické stahování spolujezdcova okna lze nově ovládat i ze dveří řidiče. Standardem je už v základní výbavě rádio s USB, multimediální výbavu Toyota řeší elegantně pomocí systému x-touch se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou. Ten se pomocí funkce MirrorLink připojí k mobilnímu telefonu, jehož funkce lze následně ovládat přes centrální dotykový displej. Například navigace proto není součástí zařízení x-touch, multimediální systém ale mimo jiné umí využívat navigační aplikaci nainstalovanou v mobilu.
Sedadla jsou pohodlnější a mají lepší boční vedení než u předchozího Ayga. Sympatickou novinkou je možnost připlatit si za kožené čalounění, ještě výraznější předností nového Ayga je ovšem provedení zadních sedadel. Díky vhodně tvarovanému sedáku s optimálním sklonem i výškou nad podlahou se do druhé řady pohodlně usadí dvě dospělé osoby středního vzrůstu. Vzhledem ke skromnému rozvoru 2340 mm a konvenční stavbě karoserie je to jasný úspěch.
Pokud si odpustíte stahovací plátěnou střechu, pak Aygo nabídne i velmi slušný prostor ve svislém směru. Strop má totiž nad všemi čtyřmi místy k sezení výdutě, které přidávají prostor nad hlavou. Plátěná střecha naopak především v zadní řadě cenných pět centimetrů „ukradne“.
Naopak pro zavazadla se v žádném případě mnoho místa nedostává. Základních 168 litrů překonává předchůdce sice o slušných 29 litrů, reálně toho však do krátkého zavazadelníku mnoho nenaložíte. Kdo chce větší přepravní kapacitu, musí sáhnout po Yarisu (286 l).

Vylepšený motor
Při uvedení na trh Toyota nabídne jediný motor, tříválec 1.0 VVT-i. Proti předchozí generaci doznal tento agregát řady změn, například kompresní poměr vzrostl z 11,0:1 na 11,5:1, úpravou prošlo časování ventilů a zlepšilo se chlazení spalovací komory. Konstruktéři snížili tření na rozvodovém řetězu nebo zdvihátkách ventilů. Sběrné výfukové potrubí je nově integrováno do hlavy válců, podobně jako v motoru 1.0 MPI ve Škodě Citigo.
Výkon díky úpravám vzrostl z 50 na 51 kW, nejvyšší točivý moment z 93 N.m při 3600 min-1 na 95 N.m při 4300 min-1. Už při 2000 min-1 ovšem agregát poskytuje 85 N.m. Kombinovaná spotřeba klesla z 4,4 na 4,1 l/100 km, vedle standardního provedení existuje i úsporná verze Eco s prodlouženým čtvrtým a pátým převodem a pneumatikami s nízkým valivým odporem. Tato varianta dosáhne kombinované spotřeby pod 3,9 l/100 km, emise CO2 budou nižíš než 90 g/km. Kdo nechce manuální převodovku, ten sáhne po robotizovaném ústrojí, nově nazvaném x-shift.
Toyota Aygo 2014 - technická data | |||
Motor | 1.0 VVT-i | 1.0 VVT-i Eco | 1.0 VVT-i x-shift |
Převodovka | 5M | 5M | 5MM |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 998 | 998 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 51/6000 | 51/6000 | 51/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 95/4300 | 95/4300 | 95/4300 |
Max. rychlost [km/h] | 160 | 160 | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,2 | 14,3 | 15,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 3,9 | 4,2 |
Toyota Aygo - srovnání rozměrů | |||
Model | od 2014 | 2005 až 2014 | rozdíl |
Délka [mm] | 3455 | 3430 | 25 |
Šířka [mm] | 1615 | 1615 | 0 |
Výška [mm] | 1460 | 1465 | -5 |
Rozvor [mm] | 2340 | 2340 | 0 |
Zav. prostor [l] | 168 | 139 | 29 |
Součinitel odporu | 0,28 - 0,29 | 0,30 | - |