Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar
Jaguar
Jaguar
Jaguar
32 Fotogalerie

Návrat do historie. Jaguar postaví dalších 9 kusů superauta XKSS z 50. let

Jaguar XKSS byl silniční verzí závodního speciálu D-Type, trojnásobného vítěze Le Mans. Někdy je označován za první superauto na světě.

Jaguar se v posledních letech stále pečlivěji stará o své historické dědictví. Vedle renovace starých aut se v roce 2014 rozhodl postavit další exempláře odlehčeného E-Typu (tzv. Lightweight E-Type). Projekt byl nepochybně úspěšný, protože Jaguar nyní oznamuje, že se vrátí k výrobě dalšího ze svých historických modelů.

Tentokrát dojde na otevřený sporťák XKSS, který v roce 1957 vznikl přestavbou závodního speciálu D-Type, trojnásobného vítěze 24hodinovky v Le Mans v letech 1955 až 1957. Právě kvůli závodním kořenům je tento šestiválcový roadster někdy označován jako vůbec první superauto na světě, což je titul obvykle spojovaný s Lamborghini Miura.

Jaguar plánoval vyrobit 25 exemplářů XKSS na základech zbývajících exemplářů D-Typu, které automobilce zbyly poté, co se stáhla ze závodů. Nepoužitou techniku ale Jaguar chtěl využít, a proto pomocí ní postavil silniční automobil určený pro lukrativní americký trh. Oproti D-typu se XKSS lišilo vyšším čelním sklem, použitím dveří i na straně spolujezdce nebo odstraněním „ploutve“ na zádi.

Večer 12. února 1957 ale vypukl v továrně Browns Lane požár, který měl vliv na další výrobu XKSS. Během požáru shořelo devět vozů v různě dokončeném stádiu, z původně 25 plánovaných aut tak přežila jen šestnáctka.

Jaguar se ale nyní tuto „ztracenou“ devítku rozhodl postavit znovu, a to podle specifikace tehdy plánovaných vozů. Historická divize Jaguar Land Rover Classic (dříve Jaguar Land Rover Heritage) při pracích využije své zkušenosti získané na opětovné stavbě Lightweight E-Typu.

„Vysoce kvalifikovaný tým inženýrů a techniků Jaguar Classic bude vycházet ze svých zkušeností, aby zajistili, že každé z devíti aut je zcela autentické a v té nejvyšší řemeslné kvalitě,“ říká vedoucí centra Jaguar Land Rover Classic Tim Hannig.

Automobily budou ručně postaveny v nové experimentální dílně Jaguaru ve Warwicku. Vůz je určen pro sběratele z celého světa, čemuž odpovídá i cena, která přesáhne milion liber (34 milionů korun). První exempláře „nového“ XKSS budou zákazníkům předány na začátku roku 2017.