Euro NCAP 2011: Range Rover Evoque – Pět hvězd, ale jen těsně
Range Rover Evoque v testech Euro NCAP předvedl velmi dobrou ochranu cestujících na předních sedadlech. V kategorii ochrana dětí dosáhl požadovaného standardu 75 % bodového maxima.
Za ochranu chodců získal 15 bodů, což odpovídá 41 % maxima. Tento výsledek sice ještě stačí na zisk pěti hvězd v letošním roce, ale od příštího roku bude již nedostatečný.
Předmětem testu byl Range Rover Evoque 2.2 diesel s karoserií pětidveřové SUV, s pohotovostní hmotností 1806 kg a volantem na pravé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a stabilizační systém. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Baby Safe, pro figurínu 3letého dítěte pak autosedačka Britax Römer Duo Plus ISOFIX instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a top tether a orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Při testech čelního nárazu zůstal prostor pro cestující stabilní. V airbagu spolujezdce nebyl tlak dostatečný k zabránění kontaktu s palubní deskou. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Range Rover poskytuje stejnou míru ochrany kolen a stehen bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení. Ochrana hrudníku řidiče byla vyhodnocena jako mezní.
Range Rover získal při testu bočního nárazu maximální počet bodů za dobrou míru ochrany všech sledovaných oblastí těla.
Při nárazu na sloup byla ochrana břicha dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá.
Ochrana krku při nárazu zezadu byla vyhodnocena jako mezní.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 12,4 | 78% | 8 | 100% | 7,9 | 99% | 2,8 | 70% | 31 | 86% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny získal Evoque maximum bodů za ochranu 3letého dítěte. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Při bočním nárazu byly obě figuríny správně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.
Airbag spolujezdce je možno pro umístění dětské autosedačky vypnout pomocí palubního počítače. Systém však nesplňuje požadavky Euro NCAP na přehled o stavu airbagu.
Na nebezpečí umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu je ve voze upozorněno jen málo.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 8,7 | 73% | 4 | 100% | 2 | 100% | 14,7 | 82% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 4 | 31% | |||||||
Ochrana dětí | - | 37 | 75% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu a nezískala ani jeden bod.
Kapota v oblastech možného nárazu hlavy chodců poskytuje převážně špatnou ochranu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 8,8 | 37% | 0 | 0% | 6 | 100% | 15 | 41% |
Asistenční systémy
Range Rover je již v základu vybaven elektronickým stabilizačním systémem a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Omezovač rychlosti není pro tento model k dispozici.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Range Rover Evoque dosáhl v nárazových testech Euro NCAP velmi dobrých výsledků, v ochraně chodců má ale mezery, podobně jako řada dalších modelů testovaných v roce 2011.
Za ochranu chodců získal Evoque 15 bodů, což odpovídá 41 % bodového maxima. Tento výsledek sice ještě stačí na zisk pěti hvězd v letošním roce, ale od příštího roku bude již nedostatečný.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 86% | 37 | 75% | 15 | 41% | 6 | 86% | 75% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |