Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar
Jaguar
Jaguar
Jaguar
32 Fotogalerie

Jaguar může nahradit V6 řadovými motory

Britská značka se může vrátit ke své slavné tradici řadových šestiválcových motorů.

Prakticky od třicátých let až do počátku let sedmdesátých měl zákazník značky Jaguar až na pár malých výjimek se čtyřválci před druhou světovou válkou vždy naprosto jasno o počtu a uspořádání válců pod kapotou svého vozu. Vždy jich bylo šest a vždy byly v řadě za sebou.

Teprve na počátku sedmdesátých let nabídl Jaguar sériový model s vidlicovým dvanáctiválcem, vycházejícím ovšem z jeho úspěšných a slavných šestiválců XK. Následně až do druhé poloviny let devadesátých byly vozy značky Jaguar nabízeny jen s řadovými šestiválci a vidlicovými dvanáctiválci.

Tradici těchto motorů přerušil tehdejší majitel Jaguaru v podobě koncernu Ford při uvedení modelu XK8. Nástupce letitého XJ-S dorazil v roce 1996 s vidlicovým osmiválcem o objemu 4,0 litru vyvinutým u Jaguaru.

Právě rok 1996 lze považovat za konec tradice, protože u následujících modelů došlo na použití řadových čtyřválců, vidlicových šestiválců i osmiválců, zatímco pro Jaguar typické řadové šestiválce a vidlicové dvanáctiválce byly z nabídky zcela vytlačeny.

Nyní se ovšem objevuje šance na návrat řadových šestiválců. Ty mají být pod informací australského webu Motoring odvozeny z nové řady motorů Ingenium, kterou Jaguar Land Rover představil letos v létě.

Tyto nové motory, sázející na flexibilní architekturu, jsou prozatím sice jen se čtyřmi válci v řadě, ale právě s ohledem na udržení dynamických schopností vozů značek Jaguar a Land Rover se mohou dočkat rozšíření i na šest válců.

Šéfinženýr řady Ingenium Paul Witworth v krátkém rozhovoru sice přípravu řadových šestiválců nepotvrdil, ale ani ji nevyvrátil a uvedl, že další bližší informace k novým motorům budou zveřejněny v říjnu letošního roku.

V souvislosti se spekulacemi o nových motorech Witworth řekl, že k nevýhodám řadových šestiválců ve srovnání s vidlicovými patří v dnešní době jejich větší délka, která je znevýhodňuje při podélném uložení při nárazových testech.

Naopak k přednostem řadových šestiválců patří menší množství pohyblivých částí a s tím související nižší spotřeba paliva a zároveň jednodušší možnosti dosahování vyšších výkonů. Navíc má řadový motor nižší hmotnost a jeho výroba je pro automobilku levnější.

Z pohledu zákazníka pak představuje řadový šestiválec rovněž zajímavou alternativu, protože může vedle výkonu a hospodárnosti vozu poskytovat jistou noblesu a odlišnost od běžné produkce, což se u cení nejen u prémiových a luxusních značek.

Příchodu nového šestiválce, o jehož konfiguraci se má ještě rozhodovat, máme dočkat v roce 2017 s uvedením nové generace modelové řady XF.