Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
10 Fotogalerie

Hyundai Kona Electric: Elektrický crossover má ještě výraznější design a sympatický dojezd

Světu se ukázala nová varianta crossoveru Hyundai Kona. Tentokrát jde o elektromobil, jenž má zamířeno na výstavní premiéru v Ženevě. Vše podstatné se ale dozvídáme už nyní.

Na elektrický pohon nesází automobilka Hyundai jen v případě modelové řady Ioniq, s kabelem do zásuvky počítá i pro vozy stále se rozrůstajícího segmentu SUV. Není divu, společnost do této kategorie vstoupila před 17 lety modelem Hyundai Santa Fe a od té doby v ní prodala 1,5 milionu aut po celé Evropě.

Nejčerstvějším přírůstkem mezi sportovně-užitkovými vozy je právě crossover Kona, jenž se doposud na českém trhu nabízel se dvěma zážehovými motory – litrovým tříválcem (88 kW) a šestnáctistovkou T-GDI (130 kW). Nyní se paleta rozroste o vůz na elektrický pohon, který můžete blíže prozkoumat na přiloženém videu...

Video placeholder
Hyundai Kona Electric: Elektrický crossover má ještě výraznější design a sympatický dojezd • Hyundai

Respektive dva, jelikož Kona dorazí ve dvou variantách, které od sebe liší výkon a kapacita baterie. Základ tvoří akumulátor s 39,2 kWh a certifikovaným dojezdem 300 kilometrů na jedno nabití. V takovém případě bychom v útrobách hledali elektromotor s výkonem 99 kW.

Silnější provedení s elektromotorem o 150 kilowattech už je podstatně zajímavější. Uschovává totiž baterie s kapacitou 64 kWh, což znamená deklarovaný dojezd až 470 kilometrů. Obě varianty pojí totožný točivý moment 395 N.m.

V obou případech doplníte akumulátory na 80 % kapacity pomocí rychlonabíječky za asi 54 minut. Využijete-li klasické zásuvky, potřebujete lehce přes šest hodin u slabší varianty, případně devět hodin a 40 minut s výkonnějším provedením.

Ve srovnání s klasickou Konou se neměnila jen použitá technika, ale i design. Příď nově dostala zacelenou masku, která má působit stylověji, hlavně ale zlepšuje aerodynamiku vozu, což se v případě elektromobilu obzvláště hodí. Odvážnější ale mohou jít ještě dál, kupříkladu elektrický crossover vybavit střechou v jiném barevném provedení než zbytek auta. V praxi to dělá 21 nejrůznějších kombinací.

Pozměnily se i samotné rozměry. Šířka 1800 mm zůstala, ale vůz je o 20 mm vyšší (1570 mm) a 15 mm delší (4180 mm). Rozvor 2600 milimetrů zůstal zachován. Auto je pak posazeno na sedmnáctipalcových kolech z lehkých slitin. Zavazadelník pojme 332 litrů včetně prostoru pro nabíjecí kabel, případně 373 l bez něj.

Změny spatřujeme i v interiéru, tou hlavní je zřejmě přepracovaná středová konzola se všemi potřebnými tlačítky a voličem jízdy. Další funkce a data o automobilu čerpáte ze sedmipalcové obrazovky s vysokým rozlišením. Nechybí ani head-up displej s informacemi o jízdě přímo v zorném poli řidiče.

Po jízdní stránce řidiči jistě ocení adaptivní tempomat, který kromě jiného dokáže zcela zastavit a auto do tří sekund zase rozpohybovat, rozjede-li se kolona před ním. Systém pracuje v rychlostech 0-180 km/h. S dalších položek vypíchněme automatické nouzové brzdění s detekcí chodců, varování před vybočením z jízdního pruhu či hlídání mrtvého úhlu.

V plné parádě se nám čistě elektrická Kona ukáže již na blížícím se autosalonu v Ženevě. Cílem automobilky Hyundai je poskládat portfolio modelů tak, aby do roku 2020 bylo 60 % elektrifikovaných.

Hyundai Kona Electric: Dostupná technická data
Variantakratší dojezd/delší dojezd
Max. výkon [kW]99/130
Max. točivý moment [N.m]395
Max. rychlost [km/h]167
Baterielithium-iontové
Kapacita [kWh]39,2/64
Nabíjení standardně [hod.]6:10/9:40
Nabíjení rychlonabíječkou na 80 % [hod.]0:54
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,3/7,6
Certifikovaný dojezd [km]300/470
Délka [mm]4180
Šířka [mm]1800
Výška [mm]1570
Rozvor [mm]266
Přední převis [mm]855
Zadní převis [mm]720