Euro NCAP 2009: Toyota Urban Cruiser má jen tři hvězdy, hlavový airbag nefungoval korektně
Toyota Urban Cruiser je příspěvkem japonského výrobce do kategorie mini MPV s ambicemi oslovit potenciální kupující z mainstreamové kategorie rodinných hatchbacků.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval vůz Toyota Urban Cruiser 2,0 D-4D s karosérií MPV o hmotnosti 1150 kg a v provedení s pravostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Bohužel ani přítomnost kolenního airbagu řidiče nezabránila kontaktu jeho levého kolena s přístrojovou deskou. Míra ochrany byla proto v této oblasti ohodnocena jako slabá. Konstrukce přístrojové desky není bezpečná s ohledem na potenciální riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce vpředu.
Při nárazu na kůl hlavový airbag nezabránil tvrdému kontaktu hlavy. Přestože pouze právě oblast hlavy byla v nebezpečí, komisaři neudělili žádné body, jelikož robustní chování airbagu je předpokladem pro předvídatelné chování při reálných nehodách. Vlastnosti airbagu při nárazu na kůl byly zohledněny nižším hodnocením oblasti hlavy i při klasickém bočním nárazu.
Ochrana hrudníku při nárazu na kůl byla hodnocena známkou mezní, stejně jako míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 12 | 75% | 7 | 88% | 0 | 0% | 1,9 | 48% | 21 | 58% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy starší z figurín (figurína věku 18 měsíců byla přepravována v zádržném systému s orientací proti směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě hlavy obou figurín.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy. Vozy od výrobního čísla JTKKH16440J012088 mají výrazně označený přepínač deaktivace a informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je naprosto zřetelná. U dříve vyrobených vozů tomu tak není, takže by získaly o dva body méně, ovšem beze změny celkového hodnocení.
Výrobce také nedávno doplnil návod k obsluze o informaci, že v případě přepravy dětí na zadním sedadle by mělo být toto sedadlo v nejzazší zadní poloze, pokud je seřiditelné.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 6,9 | 58% | 4 | 100% | 2 | 100% | 7 | 54% | - | - |
36 měsíční | 8,8 | 73% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 35 | 71% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je většinou dobrá. V oblasti přední hrany kapoty nebyly za ochranu nohou přiděleny žádné body. I když byla ochrany hlavy dítěte i dospělého v několika málo oblastech hodnocena jako dobrá, celkově je spíše mezní až nedostatečná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 13,1 | 55% | 0 | 0% | 5,9 | 98% | 19 | 53% |
Asistenční systémy
Všechny evropské verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 3 hvězdy
Toyota Urban Cruiser podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získala v celkovém hodnocení pouze 3 hvězdy.
Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je poznamenána selháním kolenního airbagu řidiče a vysokým zatížením jeho levého kolena.
Podobný problém selhání airbagu se mnohem závažněji projevil u nárazu na kůl (tvrdý kontakt hlavy) a následné penalizace spolehlivě dokonaly své dílo zkázy.
Ani ochrana dětí a chodců není příliš přesvědčivá.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 21 | 58% | 35 | 71% | 19 | 53% | 6 | 86% | 62% |
Počet hvězd | * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Toyota Urban Cruiser (2009) |