Euro NCAP 2012: Range Rover – Plný počet hvězd, ale s řadou nedostatků
Range Rover se testů Euro NCAP poprvé účastnil teprve v roce 2002, kdy bylo různými nárazy zničeno několik vozů předposlední generace. Výsledkem byly čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a jedna hvězda za ochranu chodců podle tehdejšího způsobu hodnocení.
Jeho nástupce v podobě nejnovější generace Range Roveru získal sice plný počet pěti hvězd, ale má prostor ke zlepšení prakticky ve všech kategoriích. Především výsledek z oblasti ochrany chodců je nebezpečně blízkou současné hranici 60 % potřebných pro zisk pěti hvězd.
Předmětem testu byl Range Rover 3,0 TDV6 s karosérií pětidvéřové SUV, výbavou Vogue, pohotovostní hmotností 2313 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Baby-Safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a top tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Range Rover zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Range Rover prokázal, že poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při bočním nárazu získal vůz maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku mezní, došlo totiž ke kompresi žeber, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 8 | 100% | 7,3 | 91% | 2,1 | 53% | 33 | 91% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín získal Range Rover při dynamickém testu maximální počet bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy vypnout, ale řidič nemá jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 11,1 | 93% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,1 | 95% | - | - |
Vozidlo | - | 6 | 46% | |||||||
Ochrana dětí | - | 41 | 84% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Naproti tomu ochrana poskytovaná chodcům přední hranou kapoty byla špatná ve všech testovaných oblastech a nezískala ani jeden bod.
V oblastech možného nárazu hlavy dospělého i v oblasti dopadu hlavy dítěte poskytuje kapota převážně dobrou ochranu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,6 | 69% | 0 | 0% | 6 | 100% | 23 | 63% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením všech verzí Range Roveru je ESC splňující požadacky Euro NCAP a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je také součástí standardní výbavy, nesplňuje ovšem požadavky Euro NCAP a nezískal bod.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Range Rover má velmi dobré výsledky v ochraně cestujících. Prostor pro zlepšení je zejména v ochraně chodců a vylepšení omezovače rychlosti.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 41,1 | 84% | 23 | 63% | 6 | 86% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |