Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
71 Fotogalerie

TEST Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.

Letošní rok se bezesporu dá nazvat jako rok malých SUV. Další značkou, která takový vůz začíná prodávat, je Citroën, jehož C3 Aircross nahrazuje dosavadní MPV C3 Picasso. První exempláře novinky postavené na stejném základu jako Opel Crossland X budou u českých prodejců vystaveny na konci října, my už jsme se však s vozem s předstihem krátce svezli, a to přímo na českých silnicích.

C3 Aircross je pro francouzskou značku nadmíru důležitým modelem, a to nikoliv jen na mezinárodní úrovni, ale také na českém trhu. Tuzemské zastoupení Citroën věří, že se C3 Aircross stane třetím nejprodávanějším modelem značky na českém trhu (po Berlingu a C3) a bude jedním z pilířů nabídky. K tomu má pomoci hlavně důraz na design, variabilitu a komfort.

Video placeholder
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář • citroën

Zavalitá C3

Co se týče designu, C3 Aircross pokračuje ve směru vytyčeném crossoverem C4 Cactus a malým hatchbackem C3, přičemž právě druhému zmíněnému má opticky hodně blízko. Vpředu najdeme obdobnou dvouúrovňovou příď s rozdělenými světlomety, podobně řešená je i záď.

Zároveň si ale 4.154 mm dlouhý vůz zachovává svébytné detaily. Poznávacím znakem jsou tzv. žaluzie u C-sloupků, neboli vtipný sítotisk zakrývající tamější boční okno z polykarbonátu, který může být v kontrastním provedení. Netradičně řešené jsou i střešní ližiny připomínající bodce. Vozu naopak chybí tzv. Airbumpy, vzduchové kapsy chránící karoserii před odřením, které najdeme na C4 Cactus nebo C3.

Největším rozdílem proti C3 je však to, že C3 Aircross nepůsobí tak roztomile a zajímavě. Kvůli vysokému pontonu kapoty je dokonce Aircross z některých stran zavalitý a těžkopádný. Malý hatchback se zkrátka povedl více...

Originální prvky z C3 najdeme také uvnitř malého SUV. Minimalistická palubní deska s jednoduchým dotykovým displejem multimediálního systému a několika tlačítky je doplněna hravými výdechy ventilace a líbivým volantem, atypická je i rozměrná páka ruční brzdy, převzatá z Peugeotu 2008. Použité plasty jsou ve dveřích a spodní části palubní desky tvrdé jako kámen, na vrchu jsou ale plasty měkčené, loketní opěrky ve dveřích jsou pak dokonce potažené textilem.

Hyundai Kona – srovnání rozměrů s dalšími SUV
ModelCitroën C3 AircrossHyundai KonaKia StonicOpel Crossland XPeugeot 2008
Délka (mm)41504165414042124159
Šířka (mm)17601800176017651739
Výška (mm)16401550152016051570
Rozvor (mm)26002600258026042537
Objem zavazadelníku (l)410-520/1289361/1143352/1155410-520/1255360/1194

Sedí se rozhodně výše, jak byste od SUV očekávali. C3 Aircross zkrátka není crossover jako konkurenční Kia Stonic, uvnitř které se cítíte vlastně stejně vysoko jako ve výchozím Riu. V případě místa spolujezdce je to ale zase možná až na škodu. Sedadlo spolucestujícího je totiž ukotveno tak vysoko, že v kombinaci s příplatkovým panoramatickým oknem se se svými 182 centimetry výšky už povážlivě blížím stropu. Podobně panoramatické okno ukrajuje i prostor nad zadní lavicí.

Použitá sedadla mají minimální boční vedení, spíše než automobilovým sedačkám se podobají křeslům z obývacích pokojů. Rozměrnější postavy se tak v nich pohodlně usadí, v oblouku ale nepodrží. Obrazovku multimediálního systému pak už známe z C3, což znamená, že i kvůli ovládání klimatizace nebo vypnutí start-stop systému musíte neprakticky do menu.

Stejně jako exteriér také interiér lze široce individualizovat. Jestliže karoserii můžete mít v 85 různých barevných kombinacích (osm barev karoserie, tři barvy střechy, čtyři barevné pakety s kontrastními detaily), vnitřek lze zvolit celkem z pěti barevných kombinací, z toho dvě mají polokožené čalounění.

Z hlediska variability se C3 Aircross inspirovalo předcházejícím C3 Picasso. Citroën tvrdí, že malé MPV bylo prodejně úspěšné (prodalo se ho asi půl milionu exemplářů), preference zákazníků se ale mění, a tak bylo potřeba změnit styl. Variabilita malého MPV ale měla být zachována. Proto má C3 Aircross za příplatek posuvná zadní sedadla, díky nimž lze zavazadlový prostor zvětšit z již tak slušných 410 litrů na 520 litrů.

Zadní lavici lze posouvat v poměru 60:40 v podélném směru o 15 centimetrů, opěradla lze navíc naklonit v pěti polohách a je tu i průvlak na lyže. A kdyby vám ani to nestačilo, můžete si připlatit za sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž lze uvnitř převážet až 2,4 metru dlouhé předměty.

Pohodář

V době zahájení prodeje jsou pro C3 Aircross na českém trhu k dispozici čtyři motory. Ty zážehové zastupuje tříválec 1.2 PureTech ve verzích s 60 kW a 81 kW, z turbodieselů tu jsou dvě varianty 1.6 BlueHDi se 73 kW a 88 kW. Benzinové jednotky a slabší dieselový motor se spoléhají na pětistupňový manuál, 1.6 BlueHDi (88 kW) je kombinován se šestikvaltem a pro silnější dvanáctistovku je za příplatek 40.000 korun dostupný šestistupňový automat.

Pohon všech kol k dispozici nebude, použitá platforma jeho zástavbu neumožňuje, zákazníci si tak budou muset vystačit se systémem Grip Control. Systém známý hlavně z Peugeotů v několika režimech upraví zásahy elektroniky pro snadnější rozjezd na různých površích.

Taková nabídka ale vydrží jen rok, od příštího léta můžeme čekat velkou proměnu portfolia z důvodu přísnějších emisních norem (tzv. Euro 6.2). Zážehový tříválec bude k dispozici i nadále, nově však obdrží filtr pevných částic. Vznětovou šestnáctistovku pak nahradí nové 1.5 BlueHDi (zatím potvrzená verze s 96 kW). Novinkou bude i zástavba osmistupňového automatu, který u takto malého auta bude opravdový unikát.

Při prvním svezení s C3 Aircross jsme usedli za volant verze s motorem 1.2 PureTech (81 kW a 205 N.m) a šestistupňovou samočinnou převodovkou. S autem jsme se svezli jen pár kilometrů, a tak na nějaké detailní zhodnocení si musíme ještě počkat, přesto pár postřehů máme.

Dvanáctistovka sice nenadchne svým jadrným zvukem, který jasně dává najevo jen tři válce pod kapotou, sil má ale dostatek a dokáže vůz vcelku čiperně rozpohybovat. Automat je naladěn přesně na komfort, který automobilka u své novinky tolik zdůrazňuje. Se změnou převodu systém možná občas váhá, řazení je ale naprosto hladké.

Stejně tak se komfortní charakter projevuje na jízdních vlastnostech. C3 Aircross je podobně jako C3 hlavně o pohodě za volantem. Kdyby se na větších nerovnostech od zadní nápravy občas neozvala rána (jezdili jsme ve voze s velkými 17palcovými koly), o jednotlivých nástrahách českých cest byste vlastně nevěděli. Někteří kolegové si pak stěžovali, že se karoserie auta v oblouku notně naklání, v rámci kategorie SUV to je ale tak nějak v normě... Už jednou zmíněná Kia Stonic je ale v zatáčkách určitě svižnější.

Komfort přitom podle Citroënu není jen o pohodlných sedačkách nebo komfortním podvozku, ale také o různých jízdních asistentech. Pomocníků C3 Aircross nabízí hned dvanáct, mimo jiné automatické brzdění, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo automatické parkování. Je tu třeba i head-up displej, promítající informace na sklíčko nad přístrojovým štítem s nijak zvláštním rozlišením, nebo třeba kontrola pozornosti řidiče. Do budoucna se pak počítá také s digitální kamerou sledující dění před vozem, kterou už má C3.

Závěr

Citroën C3 Aircross bojuje podobnými zbraněmi jako dříve uvedený hatchback C3, tedy zajímavým vzhledem a komfortem, které doplňuje o variabilitu ve stylu předchozího C3 Picasso, které nahrazuje. Lákadlem je též cena, se základním 1.2 PureTech (60 kW) vůz dostanete už za 309.900 korun. Dovozce ale s ohledem na prodeje C3 předvídá, že většina prodaných Aircrossů bude v druhém stupni výbavy Feel, který s 1.2 PureTech (81 kW) stojí 374.900 korun.

Citroën C3 Aircross – základní technické údaje a ceny
Motor1.2 PureTech 821.2 PureTech 1101.6 BlueHDi 1001.6 BlueHDi 120
Převodovka/pohon5M/přední5M (6A)/přední5M/přední6M/přední
Zdvihový objem [cm3]1199119915601560
Válce/ventily3/43/44/24/4
Největší výkon [kW/min-1]60/575081/550073/375088/3500
Točivý moment [N.m/min-1]118/2750205/1500254/1750300/1750
Maximální rychlost [km/h]165185 (183)175183
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,010,2 (10,6)11,59,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,14,9 (6,5)3,94,0
Pohotovostní hmotnost [kg]10881159 (1203)12031233
Cena Live [Kč]309.900-379.900-
Cena Feel [Kč]339.900374.900 (414.900)409.900434.900
Cena Shine [Kč]-424.900 (464.900)-489.900