Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Český trh v prvním pololetí 2011: Střední třída patří Superbu, Passatu a Mondeu

Český trh v prvním pololetí 2011: Střední třída patří Superbu, Passatu a Mondeu Zdroj: acz

Český trh v prvním pololetí 2011: Střední třída patří Superbu, Passatu a Mondeu

Aleš Dragoun
TOP 3 ve střední třídě se nemění, oproti loňsku ztratily japonské vozy, do formy se vrátil Opel Insignia a prosazuje se i nováček Peugeot 508.

Červnový trh v této kategorii vykazuje ztrátu 6,8 %, před rokem bylo nově zaregistrováno rovných 1.600 vozů, letos 1.491 (-109 ks).

Na prvních třech místech měsíčního žebříčku se nic nezměnilo. Zvítězil opět Superb, tentokrát se 455 kusy. Druhý Passat si připsal 287 a třetí Mondeo 186 vozů.

Čtvrté místo patří Opelu Insignia s 84 novými registracemi a pátý je Peugeot 508, který má na kontě 72 aut. Pomalu se propadá Renault Laguna (až osmý). Před ním je dokonce i nové Volvo S/V 60. Pro něj je 61 přírůstků a sedmá příčka výsledkem z říše snů.

Ve srovnání s loňským šestým měsícem si Superb pohoršil o 15,4 %, loni bylo zaregistrováno vysokých 538 kusů. Druhý Passat zaznamenal naopak zisk 12 vozů, letos tedy vykazuje +4,4 %. Mondeo má meziroční pokles o 4,6 % (ze 195 exemplářů v červnu 2010, tedy -9). Opel Insignia si polepšil o 133,3 % (z 36 registrací o 48), šplhounem se ale nestal. Peugeot 508 zatím porovnávat nelze.

Střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Škoda SUPERB455255830,5%35,8%
2.Volkswagen PASSAT287116819,2%16,4%
3.Ford MONDEO18682212,5%11,5%
4.Opel INSIGNIA843115,6%4,4%
5.Peugeot 508722564,8%3,6%
6.Audi A4702784,7%3,9%
7.Volvo S60/V60611804,1%2,5%
8.Renault LAGUNA552833,7%4,0%
9.Audi A5471753,2%2,5%
10.Mercedes-Benz C411542,7%2,2%
11.BMW 3241841,6%2,6%
12.Subaru LEGACY221771,5%2,5%
13.Citroën C5201371,3%1,9%
14.Mazda 6161241,1%1,7%
15.Toyota AVENSIS151211,0%1,7%
16.Honda Accord8290,5%0,4%
17.Alfa Romeo 1597260,5%0,4%
18.Lancia DELTA5240,3%0,3%
19.Kia Magentis4150,3%0,2%
20.Jaguar X-Type330,2%0,0%
20.Volvo C703100,2%0,1%
-Ostatní modely61030,4%1,4%
-CELKEM14917138100,0%100,0%

Titul Skokan roku tentokrát patří Volvu řady 60. Aktuální generace se začala coby sedan nabízet právě před rokem, letos si však polepšila o 51 aut (+510 %) z deseti. Trojciferný nárůst má kromě švédského zástupce a Insignie ještě Lancia Delta (o 150 % více). V případě hatchbacku, který se pohybuje na rozhraní segmentů, se ovšem jedná o kusovou záležitost, polepšil si ze dvou na pět přírůstků.

Nelichotivá nálepka propadáku náleží Seatu Exeo (z 11 na pouhé dva vozy, tedy -81,8 %), následuje jej Toyota Prius (-71,4 %, ze 7 na 2). Z těch zástupců, kteří se vešli do aktuální Top 20, je na tom nejhůře Toyota Avensis (-62,5 %, 15 exemplářů místo 40). Nadpoloviční ztráty ovšem mají i Mazda 6, trojkové BMW a Subaru Legacy.

Vznětové Superby si v červnu odvezlo rovných 400 nových majitelů (87,9 % z celkových registrací).

Pro volkswageny střední třídy s motory TDI se rozhodlo 267 zákazníků (93 %), dalších pět zvolilo ekologickou variantu CNG..

Naftové Mondeo má na kontě 103 vozů (jen 55,4 %), jeden další spaluje bioethanol E85. Mnohem více tvoří turbodiesely u Opelu Insignia, ten vykazuje 69 kusů a 82,1 %. 65 registrací aut se vznětovými motory u Peugeotu 508 znamená pro tento model 90,3 %.

Mondeo se tedy obvyklým statistikám vymyká, největší podíl mají jako obvykle Passaty.

Půlroční statistika

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první půli roku 2010 mírně zmenšil: o 0,7 %, ze 7.187 na 7.138 aut (-49).

V tentokrát ostře sledovaném pořadí za prvních šest měsíců vede Škoda Superb s 2.558 exempláři (její podíl je 35,8 %) před Volkswagenem Passat (1.168, 16,4 %), třetí je Ford Mondeo (822, 11,5 %).

Na první trojku tedy tradičně nikdo nemá, čtvrtou příčku obsadil i v tomto přehledu Opel Insignia (311, 4,4 %). Pátý je první zástupce země galského kohouta: Renault Laguna (283, 4 %). Lví pětsetosmička je zatím sedmá, ale pokud se jí bude dařit jako dosud, do první pětky se může dostat co nevidět.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 203 vozů (+8,6 %). Passat je ovšem v záporných číslech (o 11,2 % méně, -147 kusů oproti loňsku). Evropská vlajková loď modrého oválu získala 36 aut, tedy 4,6 %. Opel Insignia vykazuje nárůst 26,4 %, respektive 65 aut. Také Laguna se zatím zlepšila, byť jen o 5,6 % (+15 registrací).

Králem skokanů a tím pádem absolutní jedničkou v půlročním účtování je Volvo série 60. Švéd vykazuje +1.400 %, místo dvanácti se jich prodalo rovných 180! Postupů najdeme v tabulkách opravdu minimum a Jaguar X-Type, který vyskočil o polovinu, je rozhodně raritou, neboť se již dávno nevyrábí. To už ale nemůžeme říci o Mercedesu třídy C, který má navíc za sebou modernizaci. Ta se odrazila v nárůstu 42,6 %, rozhodlo se pro něj o 46 klientů více, loni jich bylo 108, letos 154.

Hitparádě propadáků dominují výprodeje a modely, jejichž produkce již skončila. Fiat Croma, Peugeot 407 a Mercedes CLC mají přes -80 %. Poté již následují zástupci segmentu, kterým ukončení produkce rozhodně nehrozí. Toyota Prius má -79,2, hybrid si koupilo jen 11 Čechů místo 53. Situace Saabu 9-3 (-61,5 %) není vzhledem k jeho konstrukčnímu stáří a finančním problémům výrobce nijak překvapivá, ostatně, saaby nikdy nebyly masovým zbožím. Zato Seat si od upraveného Audi A4 předchozí řady s označením Exeo sliboval určitě více. Jenže letos sedany a kombi našly jen 61 majitelů, což je o 37 méně než loni. A to znamená -60,7 %.

Podíly jednotlivých značek v nejnižší manažerské třídě jsou následující: domácí Škodě patří necelých 36 %, Volkswagenu přes 16 a Fordu 11,5 %.

Čtvrté je Audi (6,4 %) a pátý Opel, který překročil 4 %. Následují Francouzi Renault a Peugeot, BMW, Volvo a nejúspěšnější japonská značka, kterou je Subaru. Japonci dohromady mají jen necelých 7 % trhu, italské a jihokorejské automobilky zatím paběrkují a produkce výrobců zpoza Atlantiku se vytratila úplně, pokud tedy pomineme kořeny Fordu.

Střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.Škoda SUPERB255823552038,6%35,8%
2.Volkswagen PASSAT11681315-147-11,2%16,4%
3.Ford MONDEO822786364,6%11,5%
4.Opel INSIGNIA3112466526,4%4,4%
5.Renault LAGUNA283268155,6%4,0%
6.Audi A4278341-63-18,5%3,9%
7.Peugeot 5082560256-3,6%
8.BMW 3184220-36-16,4%2,6%
9.Volvo S60/V60180121681400,0%2,5%
10.Subaru LEGACY177257-80-31,1%2,5%
11.Audi A5175189-14-7,4%2,5%
12.Mercedes-Benz C1541084642,6%2,2%
13.Citroën C5137169-32-18,9%1,9%
14.Mazda 6124165-41-24,8%1,7%
15.Toyota AVENSIS121189-68-36,0%1,7%
16.Honda Accord2951-22-43,1%0,4%
17.Alfa Romeo 1592636-10-27,8%0,4%
18.Lancia DELTA2418633,3%0,3%
18.SEAT Exeo2461-37-60,7%0,3%
20.Peugeot 40722171-149-87,1%0,3%
-Ostatní modely85230-145-63,0%1,2%
-CELKEM71387187-49-0,7%100,0%