
Český trh v prvním pololetí 2011: Střední třída patří Superbu, Passatu a Mondeu
Červnový trh v této kategorii vykazuje ztrátu 6,8 %, před rokem bylo nově zaregistrováno rovných 1.600 vozů, letos 1.491 (-109 ks).
Na prvních třech místech měsíčního žebříčku se nic nezměnilo. Zvítězil opět Superb, tentokrát se 455 kusy. Druhý Passat si připsal 287 a třetí Mondeo 186 vozů.
Čtvrté místo patří Opelu Insignia s 84 novými registracemi a pátý je Peugeot 508, který má na kontě 72 aut. Pomalu se propadá Renault Laguna (až osmý). Před ním je dokonce i nové Volvo S/V 60. Pro něj je 61 přírůstků a sedmá příčka výsledkem z říše snů.
Ve srovnání s loňským šestým měsícem si Superb pohoršil o 15,4 %, loni bylo zaregistrováno vysokých 538 kusů. Druhý Passat zaznamenal naopak zisk 12 vozů, letos tedy vykazuje +4,4 %. Mondeo má meziroční pokles o 4,6 % (ze 195 exemplářů v červnu 2010, tedy -9). Opel Insignia si polepšil o 133,3 % (z 36 registrací o 48), šplhounem se ale nestal. Peugeot 508 zatím porovnávat nelze.
Střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2011 | 1-6/2011 | 6/2011 | 1-6/2011 |
1. | Škoda SUPERB | 455 | 2558 | 30,5% | 35,8% |
2. | Volkswagen PASSAT | 287 | 1168 | 19,2% | 16,4% |
3. | Ford MONDEO | 186 | 822 | 12,5% | 11,5% |
4. | Opel INSIGNIA | 84 | 311 | 5,6% | 4,4% |
5. | Peugeot 508 | 72 | 256 | 4,8% | 3,6% |
6. | Audi A4 | 70 | 278 | 4,7% | 3,9% |
7. | Volvo S60/V60 | 61 | 180 | 4,1% | 2,5% |
8. | Renault LAGUNA | 55 | 283 | 3,7% | 4,0% |
9. | Audi A5 | 47 | 175 | 3,2% | 2,5% |
10. | Mercedes-Benz C | 41 | 154 | 2,7% | 2,2% |
11. | BMW 3 | 24 | 184 | 1,6% | 2,6% |
12. | Subaru LEGACY | 22 | 177 | 1,5% | 2,5% |
13. | Citroën C5 | 20 | 137 | 1,3% | 1,9% |
14. | Mazda 6 | 16 | 124 | 1,1% | 1,7% |
15. | Toyota AVENSIS | 15 | 121 | 1,0% | 1,7% |
16. | Honda Accord | 8 | 29 | 0,5% | 0,4% |
17. | Alfa Romeo 159 | 7 | 26 | 0,5% | 0,4% |
18. | Lancia DELTA | 5 | 24 | 0,3% | 0,3% |
19. | Kia Magentis | 4 | 15 | 0,3% | 0,2% |
20. | Jaguar X-Type | 3 | 3 | 0,2% | 0,0% |
20. | Volvo C70 | 3 | 10 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 6 | 103 | 0,4% | 1,4% |
- | CELKEM | 1491 | 7138 | 100,0% | 100,0% |
Titul Skokan roku tentokrát patří Volvu řady 60. Aktuální generace se začala coby sedan nabízet právě před rokem, letos si však polepšila o 51 aut (+510 %) z deseti. Trojciferný nárůst má kromě švédského zástupce a Insignie ještě Lancia Delta (o 150 % více). V případě hatchbacku, který se pohybuje na rozhraní segmentů, se ovšem jedná o kusovou záležitost, polepšil si ze dvou na pět přírůstků.
Nelichotivá nálepka propadáku náleží Seatu Exeo (z 11 na pouhé dva vozy, tedy -81,8 %), následuje jej Toyota Prius (-71,4 %, ze 7 na 2). Z těch zástupců, kteří se vešli do aktuální Top 20, je na tom nejhůře Toyota Avensis (-62,5 %, 15 exemplářů místo 40). Nadpoloviční ztráty ovšem mají i Mazda 6, trojkové BMW a Subaru Legacy.
Vznětové Superby si v červnu odvezlo rovných 400 nových majitelů (87,9 % z celkových registrací).
Pro volkswageny střední třídy s motory TDI se rozhodlo 267 zákazníků (93 %), dalších pět zvolilo ekologickou variantu CNG..
Naftové Mondeo má na kontě 103 vozů (jen 55,4 %), jeden další spaluje bioethanol E85. Mnohem více tvoří turbodiesely u Opelu Insignia, ten vykazuje 69 kusů a 82,1 %. 65 registrací aut se vznětovými motory u Peugeotu 508 znamená pro tento model 90,3 %.
Mondeo se tedy obvyklým statistikám vymyká, největší podíl mají jako obvykle Passaty.
Půlroční statistika
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první půli roku 2010 mírně zmenšil: o 0,7 %, ze 7.187 na 7.138 aut (-49).
V tentokrát ostře sledovaném pořadí za prvních šest měsíců vede Škoda Superb s 2.558 exempláři (její podíl je 35,8 %) před Volkswagenem Passat (1.168, 16,4 %), třetí je Ford Mondeo (822, 11,5 %).
Na první trojku tedy tradičně nikdo nemá, čtvrtou příčku obsadil i v tomto přehledu Opel Insignia (311, 4,4 %). Pátý je první zástupce země galského kohouta: Renault Laguna (283, 4 %). Lví pětsetosmička je zatím sedmá, ale pokud se jí bude dařit jako dosud, do první pětky se může dostat co nevidět.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 203 vozů (+8,6 %). Passat je ovšem v záporných číslech (o 11,2 % méně, -147 kusů oproti loňsku). Evropská vlajková loď modrého oválu získala 36 aut, tedy 4,6 %. Opel Insignia vykazuje nárůst 26,4 %, respektive 65 aut. Také Laguna se zatím zlepšila, byť jen o 5,6 % (+15 registrací).
Králem skokanů a tím pádem absolutní jedničkou v půlročním účtování je Volvo série 60. Švéd vykazuje +1.400 %, místo dvanácti se jich prodalo rovných 180! Postupů najdeme v tabulkách opravdu minimum a Jaguar X-Type, který vyskočil o polovinu, je rozhodně raritou, neboť se již dávno nevyrábí. To už ale nemůžeme říci o Mercedesu třídy C, který má navíc za sebou modernizaci. Ta se odrazila v nárůstu 42,6 %, rozhodlo se pro něj o 46 klientů více, loni jich bylo 108, letos 154.
Hitparádě propadáků dominují výprodeje a modely, jejichž produkce již skončila. Fiat Croma, Peugeot 407 a Mercedes CLC mají přes -80 %. Poté již následují zástupci segmentu, kterým ukončení produkce rozhodně nehrozí. Toyota Prius má -79,2, hybrid si koupilo jen 11 Čechů místo 53. Situace Saabu 9-3 (-61,5 %) není vzhledem k jeho konstrukčnímu stáří a finančním problémům výrobce nijak překvapivá, ostatně, saaby nikdy nebyly masovým zbožím. Zato Seat si od upraveného Audi A4 předchozí řady s označením Exeo sliboval určitě více. Jenže letos sedany a kombi našly jen 61 majitelů, což je o 37 méně než loni. A to znamená -60,7 %.
Podíly jednotlivých značek v nejnižší manažerské třídě jsou následující: domácí Škodě patří necelých 36 %, Volkswagenu přes 16 a Fordu 11,5 %.
Čtvrté je Audi (6,4 %) a pátý Opel, který překročil 4 %. Následují Francouzi Renault a Peugeot, BMW, Volvo a nejúspěšnější japonská značka, kterou je Subaru. Japonci dohromady mají jen necelých 7 % trhu, italské a jihokorejské automobilky zatím paběrkují a produkce výrobců zpoza Atlantiku se vytratila úplně, pokud tedy pomineme kořeny Fordu.
Střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | Škoda SUPERB | 2558 | 2355 | 203 | 8,6% | 35,8% |
2. | Volkswagen PASSAT | 1168 | 1315 | -147 | -11,2% | 16,4% |
3. | Ford MONDEO | 822 | 786 | 36 | 4,6% | 11,5% |
4. | Opel INSIGNIA | 311 | 246 | 65 | 26,4% | 4,4% |
5. | Renault LAGUNA | 283 | 268 | 15 | 5,6% | 4,0% |
6. | Audi A4 | 278 | 341 | -63 | -18,5% | 3,9% |
7. | Peugeot 508 | 256 | 0 | 256 | - | 3,6% |
8. | BMW 3 | 184 | 220 | -36 | -16,4% | 2,6% |
9. | Volvo S60/V60 | 180 | 12 | 168 | 1400,0% | 2,5% |
10. | Subaru LEGACY | 177 | 257 | -80 | -31,1% | 2,5% |
11. | Audi A5 | 175 | 189 | -14 | -7,4% | 2,5% |
12. | Mercedes-Benz C | 154 | 108 | 46 | 42,6% | 2,2% |
13. | Citroën C5 | 137 | 169 | -32 | -18,9% | 1,9% |
14. | Mazda 6 | 124 | 165 | -41 | -24,8% | 1,7% |
15. | Toyota AVENSIS | 121 | 189 | -68 | -36,0% | 1,7% |
16. | Honda Accord | 29 | 51 | -22 | -43,1% | 0,4% |
17. | Alfa Romeo 159 | 26 | 36 | -10 | -27,8% | 0,4% |
18. | Lancia DELTA | 24 | 18 | 6 | 33,3% | 0,3% |
18. | SEAT Exeo | 24 | 61 | -37 | -60,7% | 0,3% |
20. | Peugeot 407 | 22 | 171 | -149 | -87,1% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 85 | 230 | -145 | -63,0% | 1,2% |
- | CELKEM | 7138 | 7187 | -49 | -0,7% | 100,0% |