Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dirk van Braeckel – souvislosti mezi Fabií I. a Bentley Continental GT/ Flying Spur

Dirk van Braeckel – souvislosti mezi Fabií I. a Bentley Continental GT/ Flying Spur Zdroj: acz

Dirk van Braeckel – souvislosti mezi Fabií I. a Bentley Continental GT/ Flying Spur

Má český subkompaktní model něco společného s prestižním britským kupé? Pravděpodobně více, než je na první zdání zřejmé!

Jak známo, automobilový design je oblastí s nevyčerpatelným množstvím nápadů, myšlenek a vizí. To však nevylučuje fakt, že jsou mnohé tvarové postupy používány opakovaně a to nejen v rámci jedné firmy (potažmo koncernu). Na základě toho lze říci, že jde o postupy osvědčené a zřejmě i kvalitní.

Občas také můžeme, leckdy bez větší námahy, vypozorovat podobné znaky u velmi rozdílných vozidel, které mezi sebou dělí nejen výrobce, ale i velikostní segment, míra prestiže či pořizovací a provozní náklady.

Tím se pozvolna dostáváme k meritu článku, kterým je pátrání po paralelách mezi tuzemskou Škodou Fabií 1. generace a britskými vozy Bentley Continental GT/ Flying Spur.

Prvním pojítkem obou, ze své podstaty diametrálně odlišných, vozidel je člověk, který vedl jejich tvarový vývoj. Tím je designer Dirk van Braeckel, mezi jehož práce patří Bentley Azure či Mulsanne. Právě ve firmě Škoda Auto však zanechal velmi výraznou a intenzivní stopu, neboť jeho rukopis, na který postupně navázali další designeři, je stále aktuální.

První dílo belgického designera pro firmu českého původu, model Octavia z roku 1996, nastolilo nové estetické standardy, které o tři roky později důkladně rozvinula Fabia, navržená Brazilcem Raulem Pirezem. Platnost věcně založeného tvarosloví však nebyla těmito vozidly ukončena – jeho odkaz pokračoval o dva roky později prostřednictvím vize Montreux, z níž téhož roku plynule vzešel produkční Superb. Ten byl poslední prací Dirka van Braeckela, který spolu s Raulem Pirezem posléze přestoupil k Bentley. Zde v roce 2004 ztvárnil brazilský tvůrce kupé Continental GT.

Podíváme-li se na příď vozu Continental GT, spatříme harmonicky uspořádanou a spíše konzervativní kompozici. Dvě dvojice světlometů jí dodávají na dynamice, jemný proklad lišt v masce chladiče sekunduje ušlechtilosti výrobce a jednoduché nasávání ve spodní části nárazníku působí nenuceným dojmem. Avšak odmyslíme-li si charakteristické rysy Bentley a převedeme přední část karoserie na jednotlivé strohé linky, vznikne celek, který svou strukturou evokuje řešení jednotlivých elementů přídě Škody Fabia.


Nejde ale jen o hrubý tvar masky. Podíváme-li se na obě karoserie z půdorysné polohy, mají oba automobily velmi podobné uspořádání ploch přídě, zejména těch, v nichž jsou zasazeny funkční díly v podobě masky s nasáváním a světlometů (to, že Bentley používá jejich dvě samostatné dvojice a Fabia nikoliv, nehraje v tuto chvíli roli).

Lze konstatovat, že podobnosti mezi těmito vozidly (na které jako první upozornil – a jež následně tematicky rozpracoval - český designer Pavel Hušek) názorně prezentují jev, který můžeme nazvat charakteristickým rukopisem autora. Ač jde o vozy nesrovnatelných výkonů, výbavy a renomé, v tvarosloví obou produktů se odráží myšlenkové postupy brazilského designera, který na obou dílech pracoval pod vedením belgického tvůrce.