Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lexus LS
Lexus LS
Lexus LS
Lexus LS
19 Fotogalerie

Lexus LS 500h: Luxusní hybrid na druhou

Světovou premiéru si v Ženevě odbývá hybridní verze nové generace Lexusu LS. Pohon si tato varianta vypůjčila z kupé LC 500h, prezentovaného v loňském roce.

Řada LS již tradičně představuje vrchol portfolia této mladé automobilky, založené v roce 1989 ve snaze porazit na americkém trh výrobky zavedených prémiových evropských značek. Zatím poslední generace řady LS se představila letos v lednu na americké půdě na autosalonu v Detroitu. Šlo o model LS 500 poháněný dvakrát přeplňovaným zážehovým šestiválcem. Dynamický design novinky má přilákat také mladší klientelu, přičemž sama automobilka o designu auta mluví jako o sedanu s dlouhým rozvorem, ovšem profilem karoserie blízkým kategorii vozidel kupé.

Letošní Ženeva přidává do nabídky motorizací hybrid. Jak řekl hlavní inženýr Toshio Aasahi: „Vývoj takového auta, jakým je naše nová řada LS, vyžaduje opravdu maximální nasazení. Namísto toho, abychom se ohlíželi do minulosti a vycházeli při návrhu z toho, co už máme, jsme vytvořili zcela nový vůz s cílem zaujmout co nejvíce nejnáročnějších zákazníků.“

Hlavní novinkou auta je vylepšený hybridní pohon Lexus Multi Stage Hybrid System známý už z výše zmíněného kupé LC 500h. Hnací jednotkou je spalovací motor 3,5 litru V6 s proměnným časováním sání i výfuku dual VVT-i, vstřikováním benzínu D4-S a s dvojicí elektromotorů, na který navazuje inovativní převodové ústrojí.

V čem to celé spočívá? Systém propojuje oba elektromotory se spalovacím motorem v převodovce e-CVT tak jako dosud. Navíc ale přidává dvojici planetových soukolí. Tím se výrazně rozšířilo rozpětí převodů. A dále pro co možná nejrychlejší reakci na plyn a sportovnější pocit umí převodové ústrojí simulovat deset pevných „kvaltů“.

Systémový výkon činí 264 kW, přičemž až do rychlosti 140 km/h může být vůz poháněn s vyloučením spalovacího motoru, tedy čistě na elektřinu. Pro zajímavost, zrychlení z 0 na 100 km/h výrobce udává 5,4 sekundy. Zatímco dříve představený model LS 500 bude v Evropě k dispozici pouze ve verzi s pohonem všech kol, nový hybrid 500h Japonci nabídnou jak ve „čtyřkolce“, tak i s pohonem pouze zadních kol.

Představený LS 500h je postaven na nové globální architektuře s motorem uloženým z části za přední nápravou a tedy s optimálním rozložením hmotnosti. Výrobce dále mluví o nově konstruované zadní víceprvkové nápravě, zatímco vpředu je použito již známé lichoběžníkové zavěšení kol. Za pozornost stojí systém ochrany posádky při nehodě Lexus safety system+ čítající až 14 airbagů. Nová LS 500h je opravdu velkým autem. Rozvor náprav 3125 mm překonává o 35 mm dokonce stávající prodlouženou verzi řady LS.

Akumulátory pro napájení hybridní soustavy jsou typu lithium-ion, navíc nového uspořádání, které nahradily nikl-metal hydridové „baterky“ používané v předchozí generaci LS 600h. Výrobce udává, že nové baterie jsou o 20 procent menší, což přineslo zvětšení zavazadelníku o 25 litrů.