Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi
Audi
Audi
3 Fotogalerie

Audi představí v Le Mans digitální zpětná zrcátka

Závodní premiéru mělo digitální zrcátko v Audi R18 během závodu ve Spa.

Audi vylepšuje svým jezdcům výhled ze závodního prototypu R18 primárně určeného pro čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans. Speciál je nově vybaven speciálním digitálním zpětným zrcátkem, které zastupuje funkce běžného středového zpětného zrcátka.

Závodní jezdci vidí to, co se děje za jejich vozem, díky lehké miniaturní kameře umístěné na střeše speciálu, kde jen minimálně ovlivňuje jeho aerodynamiku. Obraz z kamery je promítán na AMOLED displej v horní části kokpitu. Ten je tak umístěn v místech, kde se běžně nachází středové zpětné zrcátko.

Na funkce digitálního zrcátka údajně nemá mít žádný vliv počasí. Při jeho vývoji jezdily speciály ve dne i v noci. „I pokud se zezadu blíží soupeř se zářícími světly, je obraz vynikající a zrcátko není jen do očí bijícím světelným bodem,“ tvrdí Wolfgang Ullrich, šéf Audi Motorsport.

Výhodou AMOLED displeje oproti běžným LED displejům je ten, že nabízí lepší rozlišení díky malým pixelům o průměru 0,1 milimetru. AMOLED displej se dále chlubí vysokou kvalitou obrazu a krátkou dobou odezvy.

Obraz na displeji je plynulý i v případě, že vůz jede rychlostí 330 km/h. V takové rychlosti přitom auto během jedné sekundy ujede 92 metrů.

Displej je navíc programovatelný, je tak na něm možné zobrazit i další informace. Na centrálním přístroji mohou být zobrazeny údaje o zařazeném stupni nebo o úrovni opotřebení pneumatik.

Vedoucí Audi Motorsport přiznal, že při vývoji zrcátka pomohla i Divize technického rozvoje, starající se o vývoj sériových aut této značky. Systém byl původně instalován v sériovém Audi R8, se kterým závodníci Marcel Fässler a Marco Bonanomi jezdili v běžném silničním provozu, aby funkce zrcátka vyzkoušeli.

Ullrich rovněž naznačil, že by se digitální zpětné zrcátko mohlo v budoucnu objevit i v sériových Audi.

Model R18 ani nemá zadní okno, běžné středové zrcátko by tak zde bylo k ničemu. Pokud se závodníci chtěli podívat za sebe, mohli dosud využívat pouze vnější zpětná zrcátka. I toto řešení však není dokonalé. Kvůli zadním přítlačným křídlům a vibracím vozu ve vysoké rychlosti je zorné pole těchto zrcátek velice omezené. Právě tyto důvody způsobily, proč konstruktéři hledali nové možnosti, jak běžné zrcátko nahradit.