Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi
Audi
Audi
Audi
31 Fotogalerie

Audi e-tron: Čtyřmetrové elektro-kupé dostává reálnější podobu

Jméno zůstává, studie se ale už po půl roce radikálně mění. V Detroitu je k vidění druhý koncept e-tron s plně elektrickým pohonem.

Druhý e-tron má s tím prvním jen velmi málo společného. Snad až nečekaně malé auto měří na délku jen 3,93 m, na šířku 1,78 m a na výšku 1,22 m, mezi nápravami naměříte jen 2,43 m.

O pohon se starají pouze dva u kol umístěné elektromotory, které umožňují akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,9 s nebo pružné zrychlování z 60 na 120 km/h za 5,1 s. Asynchronní motory dávají celkem 150 kW výkonu a 2650 Nm na kolech. Nejvyšší rychlost je omezena na 200 km/h, dojezd na jedno nabití činí 250 km v rámci standardizovaného evropského jízdního cyklu.

Dvojice snadno regulovatelných trakčních motorů umožnila integrovat přenos hnacího momentu v zatáčkách na to kolo, na kterém je to z hlediska stability výhodnější. To pomáhá aktivně ovlivňovat počínající nedotáčivost nebo přetáčivost. U konvenčních vozidel s nápravovým diferenciálem složitě realizovatelná funkce je v případě této konfigurace relativně jednoduchá.

Design zůstává mnohem více při zemi než v případě loňského e-tronu, připomínajícího upravenou verzi Audi R8. Jemné tvarové prolisy, které jsou i na současných Audi zřejmé, se na novém konceptu změnily v ostré hrany na blatnících. Příď i záď charakterizují diodová světla, sestavená do agresivně působících tvarů. Ale nejde jen o efekt. Diodová technika umožňuje u konvenčních zdrojů světla nevídanou flexibilitu v osvětlení vozovky a jejího okolí. Světelný výkon řízený počítačem samočinně upravuje nastavení světelných prvků v závislosti na počasí, rychlosti jízdy nebo přítomnosti protijedoucích vozidel.

Silueta e-tronu připomíná klasická malá kupé, kterých na trhu dnes už moc není. Dvoumístné vozidlo stojí na 19palcových mnohopaprskových kolech z lehkých slitin.

Automobil vážící 1355 kg má karoserie využívající hliníkový prostorový rám. Necelých 400 kg z pohotovostní hmotnosti vozu tvoří akumulátorová sada (45 kWh) s měničem napětí a výkonovou elektronikou umístěná za sedadly před zadní nápravou. To pomohlo vozidlu k rozdělení hmoty v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Rám

ASF je sice z hliníku, ale všechny další díly karoserie (kapoty, střecha, boční panely,...) jsou z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, který má vyšší pevnost a nižší hmotnost.

Dva elektromotory s vlastním chladicím systémem jsou instalovány na zadní nápravě. S chlazením pohonných jednotek souvisí uzavíratelné klapky za bočními dveřmi, které jsou otevírány v závislosti na aktuálním zatížení/teplotě motorů. Jsou-li uzavřeny, zlepšuje se aerodynamika vozu.

Napájení akumulátorové sady je možné pomocí domácí zásuvky (230 V, 16 A) během 11 hodin, pokud jsou akumulátory zcela vybité. Silnější proud (400 V, 32A) zvládá dobití celé kapacity za 2 hodiny. Součástí elektrických systémů je podle očekávání i rekuperace energie z brzdění - součást palubního managementu hospodaření s elektrickou energií. S tím souvisí i řešení vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla. Jeho nasazení je z hlediska energetických úspor efektivnější než klasické elektrické topení.