Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Aston Martin Rapide
Aston Martin Rapide
Aston Martin Rapide
Aston Martin Rapide
38 Fotogalerie

Frankfurt živě: Aston Martin Rapide – První dojmy

Aston Martin Rapide je prvním čtyřdveřovým modelem značky od roku 1990, kdy se přestal vyrábět Aston Martin Lagonda. Na frankfurtském autosalonu jsme měli unikátní možnost jej detailně prozkoumat.

Karoserii dlouhou 5019 mm a vysokou jen 1390 mm navrhoval tým vedený šéfdesignérem Markem Reichmanem. Techniku sdílí s ostatními modelovými řadami, hliníková platforma V/H Architecture i dvanáctiválcový motor jsou společné DB9, DBS i Vantage. Rapide proti DB9 narostlo o 290 mm, provozní hmotnost 1950 kg je vyšší jen o 190 kg. Záď důsledně navržená ve stylu kupé poskytuje skromný prostor pro zavazadla – 301 litrů.

Motor 6,0 V12 má nejvyšší výkon 350 kW při 6000 min-1, maximum točivého momentu 600 Nm leží v 5000 min-1. Přenos momentu na zadní kola zajišťuje šestistupňová automatická převodovka Touchtronic 2 umístěná na konci karbonového kardanu u zadní nápravy. Podle předběžných specifikací bude zrychlení na 100 km/h trvat 5,3 s a nejvyšší rychlost dosáhne 303 km/h.

Brzdová soustava disponuje vpředu šestipístkovými třmeny a 390mm odlehčenými ocelovými kotouči, vzadu čtyřpístkovými třmeny a 360mm kotouči. Podvozek je standardně vybaven adaptivními tlumiči, stabilizační systém DSC je plně vypínatelný.

Označení čtyřdveřové kupé je v posledních letech v módě. U mnoha aut hraničí s klišé, pokud naopak někde platí beze zbytku, je to u nového Astonu. První živé setkání potvrdilo, že to, na co si jiné sedany sportovních značek hrají, naplňuje tato novinka beze zbytku. Pro zájemce o sportovně-luxusní sedan mohou být naše zjištění až nepříjemným překvapením.

Po otevření bezrámových dveří – přední i zadní se otevírají zešikma nahoru pod úhlem 12°, zadní jsou dokonce zespodu podpírány plynovou vzpěrou – se objeví interiér přesně ve stylu modelu DB9. K bočním dveřím se váží dva další poznatky: úhel jejich otevření je velkoryse široký a boční skla poskytují esteticky velmi zdařilé řešení, kdy zcela překrývají B sloupky.

S cestovním kupé DB9 se shoduje sportovní pozice za volantem. Ta je velmi nízká, při správném nastavení sedadla se zesíleným bočním vedením je vše perfektně v dosahu. Volant s tlustým věncem se bude standardně dodávat s hořčíkovými pádly pro manuální řazení. Jak bývá u sportovních vozů zvykem, výhled z auta je omezený. Kvůli nízkému posazu a masivní palubní desce je nemožné dohlédnout, kde končí příď. Výhled z bočních zrcátek je dobrý, okno v pátých dveřích má naopak spíše symbolický charakter.

Usazení na zadní sedadlo pak dojem sportovního vozu potvrdí. Rapide působí, jako kdyby u Astonu k DB9 přidali na délku pár centimetrů (konkrétně 290 mm) a jeden pár dveří. Na zadním sedadle se stísněně, i když stále pohodlně, usadil redaktor vysoký 170 cm. O 15 cm vyšší kolega už trpěl nedostatkem prostoru ve všech směrech. V Astonu Rapide je vzadu málo místa na hlavu i na kolena a prostoru na rozdávání není ani do boku.

Mezi oddělenými zadními sedadly se nachází mohutný středový tunel, který ukrývá převodovku – Rapide stejně jako všechny současné Astony využívá koncepce transaxle. Při vystupování ze sportovně umístěných zadních sedadel pomáhá kožené madlo. To je na horním konci připevněné k B sloupku, dole je zakončené kovovým úchytem, který pomocí magnetu drží madlo přiložené ke sloupku.

Náš závěr je jasný. Aston Martin postavil opravdový sportovní vůz se čtyřmi dveřmi. V porovnání se silnou konkurencí, kterou je především Maserati Quattroporte a Porsche Panamera, je to odvážný krok. Ačkoliv je Rapide více než běžné 2+2místné kupé, rozhodně nemůže nabídnout čtyřem dospělým osobám potřebné pohodlí pro dlouhé cesty. Čtyřdveřový Aston tak potvrdil, že je jednoduše další verzí rodiny modelů kolem DB9, a za to si zaslouží obdiv. Druhé takové auto totiž na trhu není.